Recensie: Wat van ver komt is lekker

Toko Lo van Lola van Ruler is een kookboek waarin elk gerecht nog lekkerder lijkt dan de vorige. Bij elke draai van de bladzijde word je weer verrast. Er is in dit kookboek geen enkel recept dat ik niet zou lusten en dat kom ik niet vaak tegen.

Door Sabrina de Wit

Dat de liefde voor bakken er bij Van Ruler al vroeg in zat, is mooi, nog mooier is het dat het bakken gecombineerd wordt met trots op haar Indische roots. Waar kom ik vandaan en welke gerechten delen mijn familieleden met elkaar? Zo wordt eten een feest van herkenning bij mensen met dezelfde achtergrond, terwijl mensen voor wie deze keuken nieuw is, ondergedompeld worden in nieuwe smaken. Deze smaken worden op hun beurt weer doorgegeven aan nieuwe generaties.
In Toko Lo wordt stil gestaan bij Nederlands-Indië, door oma en opa. Opa was krijgsgevangene in een Japans kamp en helaas al overleden voor de geboorte van Lola van Ruler. De houding die hij had, ‘niet bij de pakken neer gaan zitten, maar vooruitkijken naar wat wel kan’, is haar zeer dierbaar. Het is deze houding die, samen met de liefde van al haar familieleden, ervoor heeft gezorgd dat dit boek tot stand is gekomen. In de Indische keuken wordt voor elke gelegenheid gebakken en gekookt, voor treurige maar ook de blije dingen in het leven. Altijd wordt er meer gemaakt dan nodig, maar zo kan iedereen binnenlopen en is er altijd genoeg om een tweede keer op te scheppen.
Bij elk gerecht staat een kort verhaaltje, dit maakt het persoonlijk. De gerechten zijn onderverdeeld in Cake en koek, Taarten, Hartige snacks, Zoete snacks, Pudding en drankjes en Basisrecepten. Ik sta eigenlijk een beetje met de mond vol tanden. Wat moet ik over dit boek zeggen, als alles er goed en lekker uitziet? Van klassiekers als spekkoek en Lapis malang tot geheel nieuwe recepten voor mij als spekkoekcake en Roedjaktaart. Deze laatste heb ik nog niet gemaakt omdat ik niet alle ingrediënten in huis heb, maar mijn nieuwsgierigheid is zeker gewekt om deze alsnog eens te maken. Ook de hartige hapjes zien er uit om op te vreten. Zo zijn de Indische aardappelkroketjes zo op, zijn de risolles weg voordat je er erg in hebt en ook de frikadel djagoeng is lekker, en even voor de goede orde, we hebben het niet over een frikandel, maar over heerlijke maiskoekjes. Als ik iets zou moeten noemen wat ik minder vind, dan is het een streepjescode op de voorkant van het boek. Maar dit geeft wel aan van welke kwaliteit het boek is. Elke foto van een gerecht is raak, het laat me watertanden.

Via de website www.tokolo.nl van Van Rulers banketbakkerij kun je vele van deze lekkere hapjes ook gewoon bestellen. Helaas niet bij mij in de buurt, anders had ik zeker eens iets besteld. Hoewel ik aardig wat kookboeken in handen krijg per jaar, is Toko Lo toch wel een juweeltje dat een plekje op mijn plank krijgt, omdat ik te weinig tijd had om er veel uit te bakken, maar de wens er zeker is. Van Ruler is een banketbakker in hart en nieren, en dit is haar eerste kookboek, maar ik hoop stiekem dat het niet haar laatste is.

Lola van Ruler, Toko Lo. Indisch bakboek, Uitgeverij Carrera Culinair, 192 pagina’s (€ 29,99)

Fotografie: Mitchell van Voorbergen

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juni 2021.