Recensie: Salades die je dag kleur geven

Een kleine falafelbar in Brunswick Melbourne met de naam Very Good Falafel ligt aan de basis van het kookboek Midden-Oosterse salades. Shuki Rosenboim en Louisa Allan, die de bar met veel plezier runnen, nemen ons mee in hun smaakvolle tocht langs salades gemaakt van lokale, seizoensgebonden producten.

Door Sabrina de Wit

De voorkant van het boek is met de kleurrijke tafel boordevol groentes een vrolijk geheel. Toch had ik niet meteen door dat het om een vegan kookboek ging, omdat deze informatie meestal duidelijk op de voorkant staat. Op de achterzijde wordt het wel vermeld. Daardoor is het voor sommigen misschien minder interessant, maar voor mij is het juist een pluspunt.

Louisa is de dochter van een kikkererwtenboer en Shuki is de zoon van een Roemeense vader en Irakese moeder. Als huisgenoten kookten ze vaak samen en op een dag besloten ze dips te gaan verkopen op kleine boerenmarkten. Toen ze daar falafel bij gingen verkopen, werden ze zich, door de vraag van klanten waar ze falafel ook dagelijks konden kopen, bewust van hun mogelijkheden. In 2016 openden ze hun falafelbar in een voormalig Italiaanse bakkerij. En daar zitten ze tot op de dag van vandaag nog steeds. Het enige vleesgerecht dat ze verkopen is ktzitzot, een gerecht met lamsgehaktballen.

Shuki Rosenboim en Louisa Allan (c) Madz Rehorek

De salades in dit kookboek zijn bedoeld als bijgerecht, of met pitabrood en falafel als hoofdgerecht. De recepten zijn ingedeeld naar het seizoen, en de ingrediënten zijn, als je even wat moeite doet, goed te verkrijgen. Zelf heb ik de salade met komkommer, dadels en pistachenoten gemaakt, die heerlijk fris is met het warme weer van de afgelopen weken. De salade met gegrilde abrikozen, Nieuw-Zeelandse spinazie, saffraanolie en hazelnoten is ook een aanrader. Deze vind ik juist weer heel geschikt als het weer omslaat en je toch nog een beetje aan dat zomerse gevoel wilt vasthouden.

Op mijn lijst om uit te proberen staat uiteraard nog de beroemde falafel zelf, maar daar moet ik even goed de tijd voor nemen. Als ik nog eens wat gerechten mag noemen, dan denk ik aan de ovenschotel van zoete aardappel en harissa, met misschien een kaasjeskruidburger erbij. Of gegrilde pompoen, gebakken ui en dadelstroop, al geeft me dat alweer een meer herfstachtig gevoel.

Een paar van de gerechten denk ik vaker te maken, maar helaas zijn er ook een paar die me minder aanspreken. Gelukkig is dat een kwestie van smaak, en in dit kookboek is er voor ieder wat wils.

Shuki Rosenboim & Louisa Allan, Midden-Oosterse salades, Uitgeverij Good Cook, 192 pagina’s (€ 25,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie augustus 2023.