Recensie: Relight my fire

Kon je vroeger alleen in de zomer de barbecue aansteken, nu is het super hip om dat ook in de winter te doen. Er is dus geen reden meer om niet uitgebreid het vlees op het rooster te bereiden. Dus, de spreekwoordelijke fik erin! Daar weten de mannen Jord Althuizen en Kasper Stuart van restaurant Black Smoke wel raad mee.

Door Sabrina de Wit

Eigenlijk zijn alle BBQ-boeken van Jord Althuizen bijzonder. Hij weet het barbecueën naar een next level te brengen, waar een leek alleen maar van kan dromen. Hij is degene die een groot stuk vlees sexy maakt. Maar na zoveel boeken vraag ik me af: zullen ze niet in herhaling vallen? Daar kan ik kort over zijn. Nee, Black Smoke 2. Fire, ice & BBQ-attitude is echt een boek dat je moet hebben als je van gerookt vlees houdt. Wat een feest weer! Nu samen met Stuart, waarmee Althuizen het eerste deel Black Smoke. BBQ, booze & attitude al eerder uitbracht.

Het boek is robuust, net als het vlees, en alle pagina’s zijn zwart, wat in mijn ogen de sfeer van de kooltjes goed weet te vatten. Met smaakvolle foto’s en uitgebreide verhalen weten ze iets over zichzelf te vertellen. Doorspekt met de lekkerste gerechten, maar ook drankjes. Al zouden er van mij iets minder foto’s in mogen waarop geen eten afgebeeld is, maar dat is persoonlijk.

Rocketman Wienersandwich (c) Remco Kraaijeveld

Met een vestiging in Antwerpen en in Rotterdam, laten ze zien dat de BBQ-attitude in de genen zit. Ze doen niet alsof, ze ademen deze leefstijl. En hoewel het ingewikkeld lijkt, zijn de gerechten goed beschreven. Een belangrijk ingrediënt voor het slagen van de dis, is natuurlijk het kopen van de juiste kwaliteit vlees of vis. Maar dan kun je zelf aan de slag. Waar ik persoonlijk blij van wordt is dat er bij elk gerecht staat hoe lang de voorbereidingstijd is, de marineertijd en de tijd die staat voor het afmaken van het gerecht. Hierdoor kom je niet voor verrassingen te staan. Met het hoofdstuk ‘Light it up’, waarin ze aangeven dat de grootte van de barbecue niet belangrijk is, maar wat je ermee doet, geven ze de mens moed. Iedereen kan deze gerechten maken. Ze geven hierin uitleg over de basistechnieken van het barbecueën en grillen. In het hoofdstuk: ‘The BBQ stash – prep & mise en place’ zijn de smaakmakers aan de beurt. Van Mc Black Smoke Sauce tot Crispy Duckfat Potatoes. In ‘Booze – fire & ice’ komen drankjes aan de orde als Roasted Pineapple & Black Pepper Lemonade. Dan volgen er nog hoofdstukken als ‘BBQ snacks & brunch bites’, ‘World of fire’, ‘Classics refired’, ‘Where’s the beef’ en ‘After burners’. Je smaakpapillen worden geprikkeld door al die weldadige, goed gefotografeerde feestjes op het bord. Zoals de Rocketman Wienersandwich en de Korean Glazed Brisket. En zo is bijna elke foto raak. Dus kan ik deze recensie afsluiten met de volgende woorden: laten we hopen dat het vuur in deze mannen nooit dooft.

Jord Althuizen en Kasper Stuart, Black Smoke 2. Fire, ice & BBQ-attitude, Kosmos Uitgevers, 224 pagina’s (€ 32,50)