Recensie: Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is

In dit geval plantaardig, lokaal en seizoensgebonden. Het zijn de drie steekwoorden die precies weergeven wat Sanne Vogel met het kookboek De vier seizoenen van Vogel voor ogen heeft. Een kookboek dat met liefde gemaakt is, niet alleen voor de mensen, maar ook de wereld en alles wat daarin aanwezig is.

Door Sabrina de Wit

Toen ze twaalf was, keek Sanne een soap op tv, waarin een personage vegetarisch begon te eten. Dit was haar eerste kennismaking met dit fenomeen. Het sprak haar aan en vanaf die dag at ze geen vlees meer. In die tijd een hele stap, die door veel mensen niet begrepen werd. In de tegenwoordige tijd, waarin mensen veel bewuster bezig zijn met voeding, is het aanbod vegetarische producten enorm gegroeid en is het veel gewoner geworden. In 2018 ging ze nog een stap verder en besloot alleen nog plantaardig te eten. Dit onder andere door het verlies van haar nog niet voldragen kindje en de associatie die het opriep dat koeien eigenlijk alleen kalfjes krijgen om melk te geven aan ons. Het vormde haar en haar zoektocht ging verder. Na een onderbreking: de zwangerschap van haar tweeling, waarbij haar hormonen haar eetpatroon tijdelijk in de war schopten, is ze nu weer geheel terug naar de plantaardige levensstijl waar ze zich zo goed bij voelt. Nu gedreven om de wereld beter achter te laten, kwam ze als vanzelf op de vraag: ‘Waar komen mijn producten eigenlijk vandaan, en hoe goed is het om lokaal je producten te kopen?’ Door lokale producten te kopen ga je vanzelf seizoensgebonden koken. Het aantrekkelijke daarvan is dat je blij kan worden van de kleine dingen in het leven, zoals de eerst aardbei van het seizoen, of de vers gestoken asperge op je bord.

Wat De vier seizoenen van Vogel zo leuk maakt, is dat ze bijna hartstochtelijk over bepaalde producten praat. Zo vertelt ze over de verscheidenheid aan paddenstoelen en over haar ontmoeting met Natascha die haar daar alles over kon vertellen. En Tomasu, een sojasaus die fenomenaal moet zijn. Ik kon mezelf dan ook niet bedwingen om op internet te kijken waar het te koop is.
Wat mij minder aanspreekt is het verhaal op zich, niet iedereen heeft dezelfde overtuigingen en kan of wil volledig plantaardig en biologisch eten. En hoewel Vogel niks opdringt of afwijst, merk ik dat ik met sommige stukjes moeite heb. Mag ik nog melk drinken, of hoe slecht ben ik als ik mijn kind bespoten groente geef? Dat haalt voor mij een klein beetje plezier weg.
Als actrice, schrijfster, regisseuse en film- en theatermaker is ze al van veel markten thuis, en deze bijdrage aan de kookboekenwereld mag gezien worden. Ze tovert lekkere gerechten op tafel, zoals: gestoomde groene pompoen met een miso-tahinsaus, gewokte Chinese kool met gepofte knoflook en sinaasappel-wortelcakejes met sinaasappel-karamelsaus. Dit alles in de seizoenen ingedeeld. En met maar liefst tachtig recepten is dit een serieus kookboek.
Een kookboek dat je zeker op weg helpt als je veganistische vrienden op bezoek krijgt, of als je een stap wilt zetten om je voetafdruk op de wereld te verkleinen. Eén ding is zeker: het gaat hier om iemand met passie, een echte geluksVogel, die haar dromen durft na te jagen.

Sanne Vogel, De vier seizoenen van Vogel, Fontaine uitgevers, 256 pagina’s (€ 32,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie mei 2021.

Berichten gemaakt 5309