Recensie: Groen, groener, groenste kookboek in tijden

Met Een kookboek weet Seppe Nobels maar liefst 450 klassiekers ten tonele te brengen. De chef van het befaamde groenterestaurant Graanmarkt 13 in Antwerpen deelt zijn culinaire erfgoed met de daarbij behorende liefde voor groente.

Door Sabrina de Wit

Als kind wilde Seppe Nobels boer of kok worden. Het laatste is het geworden. Desondanks is zijn respect voor de natuur op bijna elke pagina terug te vinden. Alle gerechten zijn voorzien van een portie groente, soms gecombineerd met vis, soms met vlees of schaaldieren en het dessert met fruit.

Een boek barstensvol gerechten en boordevol vitamines is wat je hiermee in handen hebt, ‘het groene goud’. Het is een bijzonder dik boek met een overzichtelijke indeling, te weten: soepen, groenten, schaal- & schelpdieren, vis, vlees, wild & gevogelte, desserts & tussendoortjes en basisgerechten. Het boek bevat een handig lintje, zodat je het recept wat je uitgekozen hebt niet kwijtraakt. Bij elk gerecht staat een foto, altijd met een rustige achtergrond. Daardoor komen de groentes goed tot hun recht. Het kookboek is eenvoudig en straalt rust uit. Het zijn gerechten die iedereen moet kunnen maken, of je nu beginner bent of chef in een groot restaurant. Met gerechten als rode poon met pompoen, zoete ui en gember of varkenstong met maiskroketten en pastinaak loopt het water je in de mond. Maar ook een dessert als blauwebessenmuffins met zure room en citroentaart met pastinaak kun je tegenkomen. Stuk voor stuk prachtige creaties. En niet iedereen is groot fan van groentes, maar dit boek is zo uitgebreid dat er voor ieder wat wils is. Koken wordt op deze manier een peulenschil, en je moet wel erg je best doen wil je de bietenbrug opgaan. Mocht ik een nadeel moeten noemen, dan is het dat het boek door zijn formaat niet echt handzaam is, maar wel zeer compleet.

Zijn verzoek om dit boek niet in de kast te zetten, maar om het vooral te gebruiken in de keuken en er vlekken op te laten komen, kon ik niet uitvoeren. Mijn liefde voor kookboeken zit te diep en ik ben er extreem zuinig op. Ik heb dan ook een compromis gesloten, en beloofd om hem regelmatig uit de kast te trekken en al hangend op mijn bank ideeën op te doen, voor een heerlijk diner. Waarin ik dit dikke boek vele malen door mijn vingers zal laten gaan, niet om er vlekken op te maken, maar om er recepten uit te halen, die ik zelf niet kon bedenken, met de specifieke groente van het seizoen.

Seppe Nobels, Een kookboek. 450 klassiekers van Seppe Nobels, Uitgever Lannoo, 608 pagina’s (€ 45,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2021.

Berichten gemaakt 5309