Recensie: Het Zirakel gaat de wereld bepalen

Bianca Mastenbroek debuteerde in 2008 met de roman Vuurproef bij Books of Fantasy en heeft inmiddels meer dan 30 boeken op haar
naam staan. In 2019 won zij zowel de jonge Beckman als de Thea Beckmanprijs voor het kinderboek: Hendrick, de Hollandsche indiaan. Nu
publiceert zij haar Young Adult fantasy roman Zirakel.

ROXAN SMIT
Zirakel is een YA fantasyverhaal over plicht en geweten, leugens en waarheid, heersen en overheersen. Shirin haat haar klompvoet en
de ziwanenschubben op haar borst. Toch wordt juist zij door de representanten van de vier goden aangewezen voor de belangrijkste missie ooit:
zij moet samen met hoofdwachter Heydar en aanvalsleider Tohrab de zwarte Ziwaan doden, die volgens het Zirakel de wereld voorgoed zal veranderen. Dit is haar kans om meer dan een mislukkeling te zijn – maar de tussenkomst van opperziwoot Angelica en prinses Verony verandert alles. Er ontbrandt een felle strijd tussen eigenwaarde, rechtschapenheid en machtswellust. Wie zal er als sterkste uitkomen en niet alleen het lot van de zwarte Ziwaan, maar dat van de hele wereld bepalen? Zirakel gaat over een groep bijzondere individuen met eigen persoonlijkheden,
doelen en kwalen, zegt Mastenbroek: ‘Ik wilde een keer geen elfen, dwergen of draken. Ik ben echt begonnen met: wat kan ik verzinnen? Wat voor een magische wereld wordt het? Welke wezens leven er en welke geloofssystemen zijn er? Toen ik dat had ben ik er personages bij gaan bedenken. Ik wilde graag een soort van cyclus van goden, om een bijzondere religie te creëren. Omdat de mensen in het Zuiden en het Noorden magische krachten hebben, kregen de bewoners van het Midden magie met behulp van voorwerpen.’ Mastenbroek schrijft Zirakel vanuit het perspectief van veel verschillende personages. ‘Ik vind het zelf bij Fantasy altijd leuk als je meerdere verhaallijnen hebt. Daar kun je spanning mee opwekken. Ook denk ik dat mijn verhaal niet vanuit één perspectief geschreven kon worden. Wanneer ik historie schrijf, duik ik in een andere tijd, in heel veel research. Dan ontploft mijn hoofd op die manier. Focus ik me op een simpel kinderboekje, dan is het even rustig. En dan vind ik het weer heel fijn om mijn fantasie de vrije loop te laten door fantasy te schrijven. Het zijn zoveel verschillende kanten die ik doe en kan. Ik heb zeker nog ideeën voor vijf jaar.’ Sommige schrijvers plannen van tevoren alles uit, terwijl andere schrijvers tijdens het schrijven het verhaal uitwerken en bedenken. Mastenbroek zit er een beetje tussenin, zegt ze: ‘Ik vind het fijn om een groot deel van het verhaal te laten gebeuren zonder het te plannen. Anders gaat de lol er een beetje vanaf. Als het voelt alsof je een handleiding aan het schrijven bent, dan is het magie van schrijven er niet meer.’

Bianca Mastenbroek, Zirakel, Celtica Publishing, 288 pagina’s (€ 20,95)

Dit artikel verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2023.