Recensie: Zeven sleutels, zeven poorten, zeven wachters

In Het pad van de Roverkoning, het eerste boek in De Zeven Sleutels-serie, neemt Tom Rijpert je mee op een gevaarlijk en magisch avontuur. Samen met zeven reisgezellen begin je aan de tocht bij De Laatste Haven, een herberg boven op een klif, en ga je op zoek naar sleutels die de poorten openen naar de schat van de meedogenloze Roverkoning. Meteen is de spanning om te snijden, want wat deze reizigers je vertellen, hoeft niet noodzakelijk de waarheid te zijn…

Kobold de dwerg bezit de eerste sleutel. De eerste van zeven sleutels die zeven poorten kunnen openen. Maar voor hij op pad gaat, om de andere sleutels te vinden en de zeven poorten te openen, heeft hij eerst nog enkele reisgenoten nodig. Zeven sleutels, zeven poorten en dus ook zeven reizigers. In de eerste hoofdstukken ontmoet je de personen die hem in zijn reis zullen vergezellen. Al weten zij dat nog niet.

Tom Rijpert zorgt er goed voor dat alle personages heel duidelijk van elkaar verschillen. Ze hebben allemaal een andere afkomst en leeftijd, en hebben elk hun eigen verhaal te vertellen. Zo is er een oude spinster, een blinde vos die op twee poten loopt en kan spreken, een circusartieste, een dief die met gemak in de schaduwen kan verdwijnen en een jongen die muziekdoosjes maakt. Een voor een springen ze van de pagina’s af, alsof ze zo naast je zouden kunnen staan en  een gesprek met je zouden kunnen voeren: ze voelen ongelofelijk écht. ‘“Ik denk, dus ik ben,” had de vos weleens op een filosofisch moment gemijmerd. “Maar was ik daarvoor dan niet?” Soms wist de vos niet zeker of de oude man hem een plezier had gedaan met de transformatie. Het leven was er een stuk ingewikkelder op geworden.’

Ook Rijperts schrijfstijl verdient wat woorden van lof. Hij trekt je meteen het verhaal in, en de prachtige omschrijvingen van plaatsen en personen zorgen ervoor dat je zonder problemen alles voor je ziet, alsof je zelf in het verhaal rondloopt. Zo schrijven is een kunst. Tom Rijpert mag je dus gerust een kunstenaar noemen. ‘Aan het einde van de lege steeg lag Abduls nog legere beurs. Verbaasd liep hij de doodlopende straat in. Nergens een ladder, nergens een open raam. Slechts baksteen en mist en net als in de rest van de stad de onverdraagbare stank van ellende.’

Als het avontuur eenmaal begonnen is, worden de bezochte plaatsen steeds mooier en mooier. Van een ijsgrot waar ze in een woeste zee naartoe moeten duiken, tot een wild en reusachtig herfstbos… Het is een verhaal waarvan je wilt dat het nooit eindigt. Wat een geluk dan ook dat dit nog maar het eerste boek is! Ik ben er zeker van dat jij, als je je ook bij de zeven reizigers voegt, er net zo over zult denken.

Tom Rijpert, De Zeven Sleutels 1. Het pad van de Roverkoning, illustraties: Jeff Langevin, Uitgeverij Pelckmans, 256 pagina’s (€ 17,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie augustus 2023.

Berichten gemaakt 5330