Recensie: Chaos op de Olympos

De bekende Griekse mythe van Hades en Persephone is al door een flink aantal schrijvers opnieuw gebruikt. Nu heeft ook Bea Fitzgerald, bekende
ster op TikTok, de mythe over liefde en ontvoering nieuw leven ingeblazen in haar debuutroman Koningin van de onderwereld.

Nora van Ouwerkerk
De mythe van Hades en Persephone is al duizenden jaren oud. Hades ontvoert Persephone om haar tot zijn bruid te maken. In Koningin van de onderwereld geeft Fitzgerald een draai aan het verhaal, Persephone gaat namelijk zelf naar de onderwereld. Persephone vreest voor de dag dat ze door haar vader, Zeus, zal worden uitgehuwelijkt. Wanneer het zover is, ziet zij kans om naar de onderwereld te vluchten. Hades, heerser van de onderwereld, zit hier echter niet op te wachten. Hij is Persephone liever snel weer kwijt. Maar Persephone heeft Hades en de onderwereld nodig om haar plan tot een succes te maken. Fitzgerald weet Persephone als een krachtige, feministische jonge vrouw te presenteren. Koningin van de onderwereld is geschreven vanuit haar perspectief en haar krachtige karakter blijkt onder meer uit de dialogen in het boek. Wanneer haar moeder Demeter de plannen voor een huwelijk steunt, reageert Persephone: ‘Als ik mijn moeder daarop wijs – dat de bescherming die het huwelijk biedt misschien de moeite niet waard is, dat ten gunste van één man tegen een heleboel andere mannen beschermd worden óók een risico is – zegt ze
gewoon dat één man beter is dan een heleboel.’ Persephone zegt dat zij altijd al zo rebels is geweest: ‘Als mijn moeder tegen me zei dat ik mijn haar moest krullen, wond ik het zo strak om gedraaide reepjes stof heen dat ze ervan scheurden. Als haar vriendinnen tegen me zeiden dat ik rechtop moest zitten, kwam ik met een ruk overeind.’ Hades wordt daarentegen neergezet als een man die van kunst, handwerken en bloemen houdt. Dit zou je niet direct verwachten van de heerser van de onderwereld. Opvallend is dat Fitzgerald aan het begin van het boek de lezer waarschuwt voor emotioneel belastende thema’s zoals PTTS en verkrachtingscultuur. Hieruit blijkt dat zij rekening houdt met haar jongere lezers en tegelijkertijd complexe thema’s niet schuwt. Ook op haar succesvolle TikTok-account @chaosonolympus met ruim 116.000 volgers bereikt zij een jong publiek. Hier maakt zij grappige filmpjes over Griekse mythologie en speelt zij verschillende Griekse goden na. Bij het lezen van Koningin van de onderwereld hoop je dat Fitzgerald zich snel opnieuw laat inspireren door de Griekse mythologieën om een tweede boek te schrijven.

Bea Fitzgerald, Koningin van de onderwereld, vertaling: Merel Leene, Uitgeverij Van Goor, 400 pagina’s (€ 23,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2023.