Recensie: Een modern liefdesverhaal

Eindelijk mogen we weer gaan winkelen en lekker in de boekenwinkel snuffelen. Eigenlijk mag je een boek niet op zijn kaft beoordelen, maar er is één boek in de winkel dat er op dit moment uitspringt en dat is Fin & Rye van Harry Cook.

Door Kathy Vos

Door zijn mooie, opvallende paarse kaft is Fin & Rye van de Australische Harry Cook moeilijk om te laten liggen en dat is maar goed ook, want zodra je als lezer het boek openslaat, is de kaft niet het enige wat je bijblijft. Fin & Rye is een modern en inclusief liefdesverhaal dat over twee jongens gaat. Zodra je begint met lezen zal je het boek niet makkelijk aan de kant kunnen leggen.
De young adult-roman begint met Fin die in zijn oude woonplaats verliefd op een jongen is. Zodra door een grap bekend wordt dat hij homo is, besluiten zijn ouders halsoverkop naar Lochport te verhuizen in de hoop dat Fin van gedachten verandert en ze een frisse start kunnen maken. Met veel tegenzin verhuist Fin mee, maar al snel ontmoet hij een groep vrienden waarbij hij helemaal zichzelf kan zijn. Poppy, June en Rye accepteren hem zoals hij is en zij helpen Fin meer zelfvertrouwen op te bouwen. Ondertussen begint Fin steeds meer voor Rye te voelen en worstelt hij met hoe hij deze gevoelens voor zijn ouders geheim moet houden. In tegenstelling tot Fin wordt Rye thuis wel door zijn moeder geaccepteerd. Zijn huidige relatie verloopt moeizaam, maar bij Fin kan hij zijn ei kwijt. Hij begint steeds meer voor Fin te voelen, maar de ouders van Fin maken het voor beide jongens moeilijk. Zeker wanneer Fin verplicht naar conversietherapie moet.

‘We halen je hier weg, hoor,’ zeg ik met trillende stem. ‘Niet meteen. Sorry. Maar ik beloof je dat we je zo gauw…’
‘Ik kan nu ook weg… Ik kan toch mijn tas halen en… Nee, laat mijn tas maar zitten…’
‘Ik wil niets liever,’ zeg ik en ik geef hem een kus. ‘Maar Fin, je moet geduld hebben. We zijn van plan om je ouders over te halen. Om je familie aan jouw kant te krijgen, ze zover te krijgen dat ze je voor honderd procent accepteren.’

Naast de liefde tussen de twee hoofdpersonages, zijn er ook andere soorten liefde die in het verhaal benoemd worden. Zo zijn er niet alleen homoseksuele personages, maar ook panseksuele en transgender personages. Cook weet precies hoe hij deze verschillende soorten relaties moet omschrijven en de liefde die de personages voor elkaar voelen, komen heel authentiek over.
Doordat het boek zo modern is, worden er veel elementen uit de popcultuur van vroeger en nu gebruikt om gevoelens te beschrijven. Op sommige momenten zijn deze referenties leuk, maar af en toe kan dit ook afleiden, zeker als je bepaalde liedjes, artiesten of tv-shows niet kent.
Op bepaalde momenten voelen sommige personages niet erg realistisch aan en kunnen ze zelfs vervelend overkomen. Dat is bij bepaalde gemene personages niet erg, maar bij anderen die vaker in het boek voorkomen leest het niet fijn. Zeker in het begin van het verhaal is Poppy erg overheersen, doordat ze soms ongepaste of kinderlijke opmerkingen kan maken. Dat is zonde, aangezien de twee hoofdpersonages juist heel goed geschreven zijn. Er is nog een ander personage dat er juist op een positieve manier uitspringt en dat is de moeder van Rye. Deze paranormaal begaafde vrouw is hartstikke leuk, gezellig en positief en het liefst zou je willen dat ze echt bestaat.
Fin & Rye is een modern en inclusief liefdesverhaal dat je zeker bij zal blijven. Het verhaal en onderwerp zetten je aan het denken. De manier waarop de relaties van meerdere personages geschreven zijn, zal zeker een glimlach op je gezicht toveren.

Harry Cook, Fin & Rye, vertaling: Fanneke Cnossen, Uitgeverij Van Goor, 334 pagina’s (€ 19,99)

Berichten gemaakt 5309