Recensie: Uniek kijkje achter de schermen bij Ajax

Ajax in Crisis van Menno de Galan beschrijft de strubbelingen achter de schermen bij een van Nederlands grootste voetbalclub – strubbelingen die voor het grote publiek zichtbaar werden. Waardoor het beeld ontstond van een amateuristisch geleide organisatie.

Door: TIM GIESBERS

Supporters van Ajax zullen niet graag achteromkijken naar het kalenderjaar 2023. Het jaar begon met het ontslag van directeur Marc Overmars, die vanwege grensoverschrijdend gedrag moest vertrekken. Na een langdurige bestuurlijke impasse leek de Duitser Sven Mislintat zijn opvolger te worden, maar dat resulteerde juist in een chaotische zomer, waarin Ajax sportief weinig stappen voorwaarts lijkt te hebben gezet. Een perfecte aanleiding voor een boek, zo dacht journalist Menno de Galan. Hij geeft in het boek Ajax in crisis een inkijkje in de bestuurlijke chaos die in 2023 bij Ajax speelde. Een chaos die voetbalfans al voor een groot gedeelte duidelijk werd uit de nieuwsberichten, maar in dit boek een extra dimensie krijgt. Als lezer krijg je inzage in de communicatie van de zittende bestuurders ach- ter de schermen en in de gesprekken met potentiële nieuwe bestuurders.

Zeven maanden saga
Het is duidelijk dat De Galan meerdere bronnen heeft voor dit boek, die hem vanuit hun (voormalige) positie bij de voetbalclub vertellen hoe zij terugkijken op de beschreven periode, vanaf de eerste klacht over Overmars tot en met het ontslag van Mislintat. Het verhaal eindigt hier volgens De Galan niet, maar dit voelde voor hem als een logisch einde aan een saga die zeven maanden duurde.

Amateurisme
Ook voor mensen die geen voetbalfan zijn, biedt het boek een interessant inkijkje in het gekonkel dat buiten het zicht van buitenstaanders kan plaatsvinden bij een groot bedrijf als deze Amsterdamse voetbalclub. Want van een dergelijk bedrijf mag je professioneel beleid en dito communicatie verwachten. Ajax in crisis geeft juist het beeld van een amateuristisch geleide organisatie, een club met bestuurders die vaak op eigen houtje opereren en onderling weinig overleg voeren. De een is daar vervolgens succesvoller in dan de ander.

Vanaf de eerste klacht over Overmars tot en met het ontslag van Mislintat

De kar trekken
Het succes van de bestuurders wordt veelvuldig aangestipt. In de afhandeling van de zaak Overmars werd Edwin van der Sar als algemeen directeur de spil in de organisatie. In dit boek komt duidelijk naar voren dat de oud-doelman zichzelf niet gekwalificeerd genoeg vond voor deze rol en door anderen overgehaald werd om toch maar verder te gaan. Alex Kroes moet in 2024 zijn functie gaan overnemen, maar had al eerder technisch directeur kunnen worden. Hoe deze communicatie ging? Het valt te raden: amateuristisch, van beide kanten. Ajax in crisis is met 144 bladzijden een boek dat snel uit te lezen valt. De Galan heeft een fijne schrijfstijl en maakt het verhaal begrijpelijk, ook voor lezers die minder thuis zijn in de voetbalwereld. Het is duidelijk dat hij veel bronnen heeft rondom de club en de media die betrokken zijn bij Ajax, waardoor je een uniek kijkje achter de schermen krijgt. De chaos die beschreven wordt, vertaalt zich dus gelukkig niet in de manier waarop dit boek geschreven is!

Menno de Galan, Ajax in crisis. Het onthullende verhaal, Uitgeverij Alfa- bet, 144 pagina’s ( € 14,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie januari 2024.
Benieuwd geworden? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.