Recensie: De magie van Monsterveen

In Monsterstation: Kwart over mist, geschreven door Johan Elfner, woont Katinka in het Monsterstation: een magisch treinstation dat tegelijkertijd een hotel voor monsters is. Katinka is geen gewoon meisje, maar een kwartmonster, waardoor ze niet kan sterven. Ze balanceert tussen haar gewone leven – met school en het proberen maken van vrienden, en haar rol in de monsterwereld.

SELMA OUEDDAN
Op een dag ontvang Katinka een dringende boodschap uit Monsterland, de mysterieuze wereld die je bereikt via het Monsterstation. Haar vader is verdwenen en er is haast geboden. Ze moet de trein van kwart over mist halen om hem te redden. De cover van Kwart over mist weerspiegelt al een deel van de magie die in het boek schuilt, en na het lezen van het verhaal blijken de details op de cover een slimme knipoog naar de inhoud te zijn. Dit boek neemt je mee op een avontuurlijke reis naar een fantasierijke wereld. De schrijfstijl van Elfner is levendig, beeldend en speels. Daarmee brengt hij de kleurrijke personages en de wonderlijke omgeving van Amstelveen en Monsterveen mooi tot leven. Elfner heeft het verhaal verdeeld in korte hoofdstukken met een groot lettertype, waardoor het boek zich uitstekend leent voor jongere lezers, en het ervoor zorgt dat het verhaal vlot wegleest. Een van de charmes van Kwart over mist is de combinatie van de menselijke wereld en de monsterwereld. Dit evenwicht houdt het verhaal toegankelijk voor jonge lezers, waarbij het net genoeg spanning en avontuur biedt zonder te eng te worden. Achterin het boek vind je handige monsterdefinities die eventuele onduidelijkheden wegnemen, wat de leeservaring nog verrijkt. In het hart van het verhaal staat Katinka, een moedig en intelligent meisje met speciale krachten. Ze ontdekt niet alleen de krachten die ze kent, maar ook nieuwe vermogens die
haar zoektocht naar haar vader aandrijven. Het boek biedt meerdere perspectieven, waardoor je het verhaal vanuit verschillende invalshoeken kunt beleven. Katinka’s emotionele reis om haar vader te vinden; haar verlangen om ergens bij te horen; en haar ontdekking dat anders zijn helemaal niet erg is, zijn thema’s die het verhaal diepgang geven. Kortom, Kwart over mist is meer dan alleen een avonturenverhaal. Het brengt belangrijke boodschappen over acceptatie, vriendschap en moed over aan jonge lezers. Met humor en spanning weet dit boek te intrigeren en te vermaken, waardoor het de nieuwsgierigheid wekt naar meer avonturen in de Monsterstation serie. Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar, maar zal ook oudere lezers aanspreken die van fantasierijke avonturen houden. Elfner heeft een boek gecreëerd dat je meeneemt op een onvergetelijke reis naar een wereld vol grappige monsters en waardevolle levenslessen.

Kwart over mist - Monsterstation 1
Johan Elfner, Monsterstation Kwart over mist, vertaling: Marit Kramer, Uitgeverij HarperCollins, 239 pagina’s (€19,99)

Dit artikel verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2023.