Recensie: Spelen met je leven

Hoever ga jij voor tien miljoen? Zou je de regels breken? Zou je tot alles in staat zijn, of zou je grenzen weten te stellen? In Oktober Koning wordt een spel gespeeld waarbij maar een iemand de winnaar kan zijn, en de spelers hun antwoord op al deze vragen ontdekken. Of ze het nu leuk vinden of niet…

Door Marcel Vormeer

Na haar succesvolle young adult-boeken De geur van groen en Wie ik gisteren was komt Pamela Sharon nu met Oktober Koning: haar eerste thriller, die ons op het puntje van de bank de herfst in leidt. We leren vier mensen kennen met uiteenlopende levens. Zo woont de een in een krakerig appartementje op de wallen en worstelt de ander met torenhoge schulden of de drang naar zelfstandigheid. Ze komen alle vier uit een ander milieu, en hebben dan ook alle vier een andere motivatie om mee te doen aan het mysterieuze spel Oktober Koning. Hierin valt tien miljoen euro te verdienen, en het enige dat ze hiervoor moeten doen is verschillende opdrachten tot een goed einde brengen. Denk hierbij aan het eten van giftige paddenstoelen, of een escape room die daadwerkelijk in vlammen opgaat.

Nog voordat het spel goed en wel begonnen is wordt één ding al snel duidelijk: niets is wat het lijkt. Zoals een van hen al vroeg opmerkt: ‘De eerste indruk was belangrijk, en dat was precies de reden waarom Vincent hun had verteld dat hij meer wist. Een pauw steekt zijn veren op om de vijand af te leiden met zijn vele ogen, Vincent probeerde indruk te maken met zijn vele kennis waar hij nog niets van had laten zien. Bluf wegens gebrek aan beter.’ Zo proberen de spelers gaandeweg het verhaal niet alleen elkaar de loef af te steken, maar er blijkt ook een persoonlijke vendetta van de organisatie achter het spel te zitten. Iets waar sommigen meer van denken te weten, en wat voor anderen van levensbelang kan zijn.

Alhoewel de opbouw van het spel vrij eenvoudig is, wordt het hoe en waarom hierachter nooit volledig duidelijk. Ook de opdrachten missen soms het stukje spektakel dat je misschien zou verwachten. De spanning wordt echter goed opgebouwd en er is genoeg diepgang om alle personages goed te leren kennen. In elke paragraaf volg je het perspectief van een andere speler en daarnaast licht aan het eind van elk hoofdstuk ook de organisator van Oktober Koning een tipje van de sluier op. Dit geeft zo nog meer inzicht in het hele verhaal, waardoor gaandeweg steeds meer puzzelstukjes van het mysterie op hun plaats vallen.

Voor alle young adult-lezers die dit najaar in willen gaan met een frisse dosis spanning is Oktober Koning een vlot geschreven thriller die een onderhoudend verhaal biedt, en de grootste klap tot de laatste pagina’s bewaart.

Pamela Sharon, Oktober Koning, Uitgeverij Hamley Books, 443 pagina’s (€ 21,99 )

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2022.