Interview: ‘Voor mij begint alles bij Jezus’

Tijdens een toeristische vlucht boven de Nazca-woestijn in Peru zien de Nederlandse gids Ángel Trustfull en zijn Peruaanse collega Luz Feria een uitgeputte man midden in de woestijn liggen. Als ze besluiten hem te redden raken ze onbedoeld betrokken bij de Nazca-tekeningen die al decennialang een mysterie zijn voor archeologen en wetenschappers. 

Door Istvan Kops
Jeroen Windmeijer debuteerde in 2015 met Het Petrusmysterie, het eerste deel van de Leidse trilogie, waarvan er inmiddels een kleine 20.000 exemplaren zijn verkocht. Sindsdien levert hij zo’n beetje elk jaar een spannend boek af waarin een grote rol is weggelegd voor geschiedenis en religie. Ik ontmoet Windmeijer in het Rijksmuseum voor Oudheden aan het Rapenburg in Leiden. Hij blijkt een bijzonder aimabele en spiritueel ingestelde man te zijn. Met hem sprak ik over zijn recentelijk verschenen historische thriller De Genesissleutel, het tweede (losstaande) deel van de Latijns-Amerikaanse trilogie. 

Waar komt je interesse voor Latijns-Amerika vandaan? 
‘Ik was van jongs af aan gefascineerd door het continent. Het eerste werkstukje dat ik op mijn tiende maakte ging over de Inca’s. Tijdens mijn studie heb ik zes maanden in een kleine indiaanse gemeenschap gewoond aan het Titicacameer in Bolivia. Ik was gefascineerd door hoe de indianen daar met de natuur, met Moeder Aarde, omgingen. Ze beschouwen de natuur als een levend organisme waar je een relatie mee hebt net zoals met mensen. Toen ik erheen ging had ik een vrij romantisch beeld van hun bestaan, maar later besefte ik dat er ook veel boerenverstand aan te pas kwam. Ze zijn zo direct afhankelijk van wat de aarde opbrengt dat ze wel goed met de aarde om móeten gaan. Ik heb me daarnaast ook altijd bijzonder aangetrokken gevoeld tot de muziek en de literatuur van dat continent. Vooral het magisch-realistische karakter daarvan. Alles is daar op de één of andere manier met elkaar verweven.’  

Hoe bereid je je op een nieuw verhaal voor? 
‘Ik lees maandenlang zo’n beetje alles wat met het onderwerp te maken heeft. Daarnaast mail en interview ik mensen, die specialisten zijn op dat gebied. Ondertussen ontwikkelt het verhaal zich in mijn hoofd. Voor het verhaal put ik meestal uit mijn eigen ervaringen. Ik ben voor dit boek bijvoorbeeld speciaal naar Peru gegaan en ben ook naar Nazca geweest. Ik was van plan om voor het volgende deel in de trilogie naar Paaseiland te reizen, maar dat zit er helaas niet in met het coronavirus. Ik had graag zelf de isolatie van dat gebied ervaren.’  

Hoe is het specifieke verhaal van De Genesissleutel ontstaan? 
‘Ik ben altijd sterk geïnteresseerd geweest in aliens, ufo’s en buitenaards leven. Het zou toch bizar zijn als dit kleine stofje waarop wij wonen in het onmetelijke heelal de enige plek is waar leven is ontstaan. Op de middelbare school verslond ik de boeken van Erich von Däniken, die heeft geopperd dat we in het verleden zijn bezocht door buitenaardse wezens en dat die de evolutie van de mens hebben gemanipuleerd. Verder keek ik graag naar The X-Files. Ik ben altijd op zoek geweest naar een christelijk thema in mijn boeken en ben vooral gefascineerd door het verhaal van de wederkomst, een universeel thema in alle godsdiensten. Ik heb het verhaal van de aliens, de wederkomst en de fascinerende lijnen in Nazca met elkaar proberen te verbinden en zo is De Genesissleutel ontstaan.’  

Hoe vind je de balans tussen alle informatie die je in je boeken stopt en spanning? 
‘In de eerste plaats wil ik dat mensen plezier beleven aan het lezen van mijn boeken. Het moet spannend en moeilijk weg te leggen zijn. Daarnaast zou het fijn zijn als de lezer er ook nog wat van opsteekt. Ik ben leraar van huis uit en dat ben ik ook als schrijver. Ik probeer mensen op een nieuwe manier naar bepaalde zaken te laten kijken. Soms wordt er in overleg met mijn redacteur informatie uit een verhaal gehaald om de vaart erin te houden. Na twee of drie herschrijfrondes is het moeilijk in te schatten of het verhaal nog spannend is. Dan is het fijn als iemand er met een frisse blik naar kan kijken.’ 

Waar is je fascinatie voor de oudheid vandaan gekomen? 
‘Waar het bij mij begint is mijn fascinatie voor Jezus en het Nieuwe Testament. Ik kom uit een katholiek gezin. Vanaf dat ik een jaar of vijftien was heb ik mij van het katholicisme afgewend, maar ben later op mijn twintigste in Leiden bekeerd geraakt. Ik heb me toen opnieuw laten dopen. Daarna ben ik daar later ook weer vanaf gedreven, maar wat ik ervan heb overgehouden is een absolute fascinatie voor Jezus. Heel veel verhalen die in het Nieuwe en Oude Testament staan, hebben parallellen met andere godsdiensten en mythologieën. Wat mij fascineert is dat christenen al die andere verhalen tot mythologie bestempelen, maar hun eigen jongere verhaal als de échte geschiedenis bestempelen. Het gaat uiteindelijk om de verhalen en hun boodschap – of ze echt zijn gebeurd is eigenlijk minder relevant.’ 

 

Boekgegevens

Jeroen Windmeijer, De Genesissleutel, Uitgeverij HarperCollins, 400 pagina’s (€ 21,99) 

Dit boekfragment verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2020

Berichten gemaakt 5330

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven