Recensie: Wat als Aladdin de wonderlamp nooit had gevonden?

‘Wat als…’ is de vraag die centraal staat in de reeks A Twisted Tale van Liz Braswell, een boekenserie waarin de lezer wordt meegenomen in een alternatieve versie van klassieke Disney-verhalen. In dit nieuwste deel staat Aladdin centraal, want: wat als de held uit het Duizend-en-een-nacht-sprookje de magische wonderlamp nooit gevonden had?

Door Marcella de Wolf

Het is de epische scène waarin Aladdin op het vliegende tapijt de instortende tijgergrot probeert te ontkomen, waar Een nieuw begin dit verhaal een nieuwe wending geeft. Aladdin ontsnapt niet op tijd en blijft achter in de donkere grot, zonder lamp. Zoals de serienaam A Twisted Talebelooft, is dit nog maar het begin van een verhaal waarin een happy end niet gegarandeerd is. De lamp inclusief geest komt namelijk in de handen van de schurk Jafar. Wat niet zoals in de Disney-film leidt tot een gezellig dansfeest tijdens de intocht van prins Aladdin in Agrabah, maar wel tot sultan Jafar en een leger van ondoden.

Braswell geeft het plot van het sprookje letterlijk een nieuw begin , maar dat is niet het enige wat verandert in deze hervertelling. De verandering van medium stelt de schrijver in staat om meer details en daarmee ook meer sfeer toe te voegen. Hierdoor doet het niet langer aan als een sprookje in een land hier ver vandaan, maar als een verhaal dat plaatsvindt in het echte oude Arabië. Deze nieuwe detaillering heeft ook zijn weerslag op de personages. Aladdin en Jasmine zijn niet langer de statische sprookjesfiguren uit de film, maar geloofwaardige personages met eigen gedachten en motivaties. Met name Jasmine maakt gedurende het boek een mooie ontwikkeling door, als ze beseft wat de heerschappij van haar vader haar volk allemaal heeft aangedaan, wat Jafar nu doorzet. ‘Het was net een oneindige cyclus van hebzucht, macht en krankzinnigheid. En van verhalen die niet goed afliepen.’ Wat volgt is een rebellie onder leiding van Aladdin en Jasmine, een leger van straatratten en het overstijgen van je sociale status. Ongeacht of magie aan jouw kant staat.

Hoewel Een nieuw begin als hervertelling zeker interessante dingen doet, had ik toch meer verwacht aan originaliteit. Zelfs met de toegevoegde details blijven de eerste bladzijdes té trouw aan de gebeurtenissen in de film en een echt verassend einde blijft uiteindelijk ook uit. Toch zorgt het verhaal van een onderdrukt volk, dat de strijd aangaat tegen een kwaadaardige schurk en zijn oneerlijke regime, voor een vermakelijk boek. En is het resultaat ‘twisted’, maar Disney-waardig. ‘Er is heus een andere manier. Je hoeft niet voor dit leven te kiezen. Je zou zoveel méér kunnen worden.’

Liz Braswell, Een nieuw begin, vertaling: Sandra C. Hessels, Uitgeverij Big Balloon, 390 pagina’s (€ 17,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie februari 2023.