Recensie: Je wilt wat je wilt, omdat een ander het heeft

Waarom we willen wat we willen, het eerste boek van ondernemer en docent Luke Burgis, vertelt je precies waar jouw verlangens vandaan komen. De kans is groot dat je dit allang denkt te weten, maar tot nu toe zat je er waarschijnlijk altijd naast.

Door Pauline Pater

In het boek word je meegenomen in het concept van verlangen. Al vrij snel wordt het duidelijk dat je niet iets wilt omdat dit een uniek verlangen is. Je wilt iets omdat je het hebt gezien bij de ander. Gebaseerd op je waarneming, ontstaat er een verlangen. Soms willen we hetzelfde als de ander, soms willen we juist het tegenovergestelde. Een voorbeeld hiervan is de Tesla: ga je mee met andere Tesla-rijders? Of kies je juist voor het tegenovergestelde, een oude Volvo? In beide gevallen is je verlangen en je keuze gebaseerd op de situatie van de ander. Je laat je daardoor beïnvloeden.

Burgis laat je inzien dat je verlangen nooit start met een rationeel besluit, maar altijd vanuit emotie. In het eerste deel van het boek wordt er gekeken naar de verborgen krachten die invloed hebben op de verlangens van mensen.

‘Ik ben van plan een biertje te bestellen aan de bar. Mijn vriend bestelt een gin-martini. Plotseling “besef” ik dat ik ook een martini wil. Als ik eerlijk ben tegenover mezelf weet ik dat ik toen ik binnenkwam helemaal geen martini wilde. Ik had mijn zinnen gezet op een koud biertje. Wat was er veranderd? Mijn vriend bracht geen onbewust, innerlijk verlangen naar een martini naar boven: hij gaf mij een nieuw verlangen. Ik wilde een martini omdat mijn vriend dit wilde.’

Het eerste deel van het boek kun je zien als een vrije val. Je onderzoekt daar bij jezelf hoe jij wordt beïnvloed in jouw verlangen. Confronterend, geruststellend en tegelijkertijd zie je hoe logisch dit is. Deel twee is de weg naar de uitgang. Hoe beïnvloed je jouw verlangen, zodat het echt van jou wordt en je de juiste verlangens oppikt? Je krijgt grip op je verlangen. Door middel van praktische inzichten werk je erdoorheen. Aan het einde van het boek pas je de wetten van begeerte toe op leiderschap en lees je alles over de toekomst van begeerte.

Burgis koppelt persoonlijke anekdotes, verhalen van grote voorbeelden en wetenschappelijke theorieën aan elkaar. Hierdoor leest het boek lekker weg. Je leert, terwijl je even van de wereld bent. Je wordt meegenomen naar de start-upcultuur van Silicon Valley, langs theorieën van beroemde wetenschappers en je herkent jezelf in de alledaagse voorbeelden.

Waarom we willen wat we willen is een praktisch boek dat je kijk op verlangen verandert en je handvatten geeft om je verlangen te sturen. ‘De toekomst zal een product zijn van wat mensen vandaag willen. De dingen die we opbouwen, de mensen die we ontmoeten en de oorlogen die we voeren zullen afhankelijk zijn van wat mensen morgen willen. En dat begint met de manier waarop we vandaag leren verlangen.’

Luke Burgis, Waarom we willen wat we willen (en hoe je grip krijgt op je verlangen), vertaling: Dieuwke van der Veen, Xander Uitgevers, 367 pagina’s (€ 23,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie februari 2023.