Recensie: Heerlijke salades met alle kleuren van de regenboog

Ben jij dol op salades en altijd op zoek naar inspiratie? Neem dan eens een kijkje in Mega salades. Dit grote en mooi vormgegeven kookboek zit vol ideeën voor lekkere (maaltijd)salades. De kleurrijke foto’s van het boek inspireren en zetten ertoe aan de veelal bondige recepten in detail te bekijken.

Door Carien Touwen

Het boek is opgedeeld in vier soorten recepten: salades in een bowl, op een bord en als bijgerecht. Als vierde komen er verschillende dressings aan bod en hoe je die zelf kan maken. Het boek is vertaald uit het Engels en wordt niet specifiek toegeschreven aan een auteur of kok. Je hoeft hier dus geen persoonlijke verhalen te verwachten, het draait alleen om de recepten en de foto’s van het resultaat.

Alle recepten worden stapsgewijs beschreven en veel stappen zijn er vaak niet nodig. Ik kwam wel regelmatig ingrediënten tegen waarvan ik niet direct zou weten waar ik dat kan kopen, waardoor ik doorblader naar een volgend recept. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar kweeperenpasta, avocado-olie en sumak zijn geen dingen die op mijn wekelijkse boodschappenlijstje staan.

De indeling van de hoofdstukken vond ik niet zo handig in gebruik. Waar de makers van het boek een verschil zien in de grootte van salades, kijk ik als liefhebber vooral naar het recept zelf en of het makkelijk voor het hele gezin te bereiden is. Bij de bijgerechten trof ik bijvoorbeeld een heerlijke Griekse rijstsalade die ik met veel plezier als hoofdgerecht heb gemaakt. Het bleek een ideaal recept om snel te maken op een warme dag en het was dan ook zo op.

Zoals de titel doet vermoeden, gaat het in Mega salades om allerlei soorten maaltijdsalades. Toch was ik verrast dat er veel gerechten met vlees voorkomen in dit kookboek. Geregeld waren dat recepten waarbij het vooral om het vlees ging en de salade als bijgerecht bedoeld leek, zoals de drie gerechten met lamsvlees. Als je geen vlees eet zoals ik, komt er wel veel bladeren aan te pas om recepten te vinden die anders zijn of waar je het vlees gemakkelijk kunt vervangen of weglaten. Een indeling in recepten met en zonder vlees/vis had ik prettiger gevonden. Voor een alleseter zal dit uiteraard minder bezwaarlijk zijn. Maar ook voor een doorgewinterde vegetariër is er genoeg te vinden in dit boek: er staan zeker ook aantrekkelijke recepten met bonen, tofoe en kikkererwten in.

Los van deze persoonlijke puntjes is het zeker een mooi kookboek en staat het bol van de ideeën om lekkere salades te maken en op een originele manier veel gezonde groentes te combineren. Een salade met geroosterde wortel zal hier zeker nog eens gemaakt worden, evenals de prachtig opgemaakte regenboogsalade met alle kleuren van de regenboog, gevormd door verse ingrediënten. De mooie foto’s naast elk recept hebben ervoor gezorgd dat ik veel zin heb om deze zomer verrassende salades op tafel te zetten en het boek nog vaak tevoorschijn zal halen.

Mega salades. Supersalades met verse ingrediënten, Uitgeverij Lantaarn, 176 pagina’s (€ 16,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juni 2022.