Recensie: Een noodkreet, vermomd als een leuk boek

Heb je je ooit weleens afgevraagd wat nou typisch Nederlandse delicatessen zijn? Of wat voor soort groenten en fruit er nu eigenlijk geteeld en gegeten werden op onze eigen bodem, voordat men alles in een supermarkt kocht? In De Ark van de Smaak in Nederland is een hele catalogus te vinden met allerlei typisch Nederlandse soorten en delicatessen.

Door Inge Kommeren

Het boek is samengesteld als initiatief van Slow Food, een organisatie die zich inzet voor biodiversiteit en vooral lokaal eten. Na een uitgebreide inleiding waarin wordt uitgelegd waarom biodiversiteit zo belangrijk is in Nederland, is het boek opgedeeld in verschillende categorieën. Er zijn hoofdstukken gewijd aan akkerbouw, fruitteelt, veeteelt, visserij en ambachtelijke producten. In totaal telt De Ark zo’n honderd producten. Zo ook bijvoorbeeld de Chaams Hoen, een kipsoort uit de regio waarin ik ben opgegroeid. Behalve een gedetailleerde illustratie van de voor mij bekende kip, worden er ook allerlei historische feiten weergegeven. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat het vlees van deze hoen als delicatesse werd beschouwd, en dat een Bredase kippenboer in de 19e eeuw zelfs enkele hennen leverde aan het hof van Willem III.

Daarnaast zijn er een aantal recepten in begrepen, die gebruikmaken van de producten in De Ark. Ze zijn samengesteld door professionele chefs. Er is bijvoorbeeld ook een recept waarin je het vlees van de Chaams Hoen verwerkt. Het enige jammere is dat die producten vrij moeilijk te verkrijgen zijn. Dat is natuurlijk ook het probleem dat dit boek voor het voetlicht wil brengen, dus dat is begrijpelijk. Concrete informatie over welke locaties of winkels deze producten verkopen ontbreekt in het boek helaas wel. Dit is ook wel weer begrijpelijk, aangezien deze informatie snel kan veranderen. Dat maakt het helaas wel lastig voor de doorsnee consument om het als leidraad te gebruiken. Daarvoor is hun website wel een uitkomst. Daarnaast hebben de recepten vaak verschillende ingrediënten die in verschillende uithoeken van het land verkrijgbaar zijn. Hierdoor is het niet super realistisch voor een doorsnee kok om ze klaar te maken.

Dat betekent echter niet dat het boek geen waarde heeft; integendeel, het is een bron rijk aan informatie over soorten die dreigen uit te sterven en ambachten die dreigen vergeten te worden. Het boek kan de iets meer ervaren koks bekend maken met een heel scala aan nieuwe ingrediënten. Ook kan een hobbytuinier of veehouder lezen hoe de verschillende soorten geteeld of gehouden worden en zelf aan de slag gaan.

Al met al is De Ark van de Smaak in Nederland vooral de moeite waard voor mensen met een interesse in het gastronomisch erfgoed van Nederland, of natuurlijk chefs en tuiniers die graag een steentje bij willen dragen aan de biodiversiteit.

Slow Food, De Ark van de Smaak in Nederland, Walburg Pers, 300 pagina’s (€ 29,99

Berichten gemaakt 5309