Recensie: Moorden voor het zen-moment

In Mindful Moorden bevaart Duits auteur Karsten Dusse troebele wateren. Door een noodlottige samenloop van omstandigheden raakt diens protagonist moreel onthecht. Een fraai plaatje schetst Dusses fictiedebuut niet, maar zijn flair voor ironie maakt de rit desondanks vermakelijk.

Door Tristan Vanheuckelom

Gesmeerd loopt het leven van strafrechtadvocaat Björn Diemel bepaald niet. Ellenlange kantooruren en torenhoge stressniveaus hebben zijn huwelijk averij doen oplopen. Vrouwlief stelt hem voor een ultimatum: of hij rept zich presto naar een mindfulness-coach om zijn gezin te helen, of ze belooft hem te verlaten – hun dochtertje Emily is meteen tot inzet en de facto speelbal gemaakt. Voor zijn Emily ‘zou ik me van Sodom naar Gomorra laten sturen als er in een van die steden nog een kans was geweest voor ons als gezin’, maakt de wanhopige vader zich sterk. Hoog heeft hij het echter niet op met de populaire praktijk: ‘Voor zover ik wist was mindfulness gewoon het zoveelste slappe aftreksel van de esoterische thee die elk decennium opnieuw wordt opgewarmd om onder een nieuwe naam weer aan de man te worden gebracht.’ Met tegenzin willigt hij haar eis in, en plant enkele sessies. De therapie lijkt te helpen, en Eden is binnen handbereik. Wanneer een opflakkerend conflict tussen zijn voornaamste cliënt, maffiabaas Dragan Sergowicz, en diens rivaal echter Björns herwonnen rust en dus de integriteit van zijn kroost in het gedrang brengt, krijgen de hem aangeleerde wijsheden een aparte invulling. Wat eerder een onschuldige queeste voor de optimale work-life balance was, wordt almaar perverser – en vooral, dodelijker.

Karsten Dusse

Het verhaal vangt aan met een bekentenis van Björn, wanneer de gebeurtenissen reeds achter hem liggen: ‘(…) pas op mijn tweeënveertigste heb ik voor het eerst iemand vermoord. In mijn huidige werkomgeving is dat aan de late kant. Eerlijkheidshalve moet ik daar wel bij vermelden dat ik een week later al op een half dozijn zat.’ Het gegeven van de ‘brave burger’ met goede bedoelingen die op het verkeerde spoor belandt en zo het proces van zijn moreel verval in gang zet, is natuurlijk niet nieuw. Op het televisiescherm bracht Breaking Bad dat verhaal tot op heden wellicht het effectiefst. Bij deze traditie sluit Mindful Moorden mooi aan, en roept net als zijn voorganger ambivalente gevoelens op. Immers, welke plaats heeft een rigide moraliteit nog wanneer je met criminele ploerten te maken hebt? Of het ook de pathos van een Breaking Bad zal bereiken, valt af te wachten. Dusse’s met donkere humor geïnjecteerde thriller is alvast een puike aanzet – twee vervolgen wachten inmiddels op vertaling. Hoe lang nog tot de wroeging naar boven borrelt?

Karsten Dusse, Mindful Moorden, A.W. Bruna Uitgevers, 320 pagina’s (€ 20,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juli 2021.