Recensie: Een geschreven podcast

Een unieke thriller en een misdaadverhaal in podcastvorm. Dat zijn de beste woorden om Six stories van Matt Wesolowski te omschrijven. Mede door de unieke vertelvorm blijft je aandacht bij het ingenieuze verhaal van het boek. De duistere sfeer zindert nog lang na.

Door Rinke van der Plaat

Direct vanaf het begin wordt de lezer gegrepen door de bijzondere vertelvorm en verhaallijn, die zowel intrigerend als verwarrend zijn. Zeker aan het begin wordt er veel van het geheugen van de lezer gevraagd, omdat het boek midden in het verhaal begint en er al snel meerdere personages aan het woord komen. Toch houdt dit juist het tempo in het boek en haakte ik niet bij de eerste hoofdstukken al af. Je wilt echt weten hoe het verder gaat.
In het boek probeert de hoofdpersoon, Scott King, het raadsel rond de dood van Tom Jeffries te ontrafelen. Tom Jeffries werd in 1997 gevonden in een moeras bij Scarclaw Fell, na een jaar vermist te zijn geweest. Hoewel de media er als een roedel wolven op af doken, deed de politie na lang onderzoek de dood af als ongeval. Om die reden besluit Scott King twintig jaar later deze dood te behandelen in zijn podcast Six stories. Elke aflevering komt er een nieuwe betrokkene aan het woord, wat ervoor zorgt dat de oplossing steeds dichterbij komt. Op het laatst lijkt de oplossing echt binnen handbereik te zijn, als een antwoord dat op het puntje van je tong ligt. Op de een of andere manier blijft het toch lastig om er een vinger op te leggen. Zelfs na het lezen blijven er nog vragen liggen, die je zelf in moet vullen. Mede daardoor blijft Six stories in je hoofd zitten, lang nadat je het hebt uitgelezen.
Door de unieke vertelvorm die Wesolowski gebruikt, schetst hij niet alleen een beeld van de betrokkenen en hoofdpersonen, maar ook van de omgeving en setting. Op deze manier word je echt het verhaal ingetrokken en pas losgelaten als je de laatste bladzijde omslaat. Zo goed is dit boek! Omdat er interviews gebruikt worden om het verhaal te vertellen, waarin dus het perspectief vanuit één mens belicht wordt, blijven sommige zaken liggen zonder opgehelderd te worden. De geïnterviewden hebben allemaal een eigen karakter en de een ‘praat’ moeilijker dan de ander. Zo is Eva (lid van de vriendengroep van Tom Jeffries) soms heel gesloten en is Charlie (ander lid van deze groep) vaak dronken tijdens de interviews, waardoor zijn verhaal onsamenhangend is. Hierdoor krijgen de personages een gezicht en karakter, op een manier die ik nog nooit ben tegengekomen.
Six stories is een ijzersterke thriller, die tot de laatste bladzijde boeiend is. Lekker spannend, soms zelfs eng, maar vooral enorm ingenieus en vernieuwend.

Matt Wesolowski, Six stories, vertaling: Ineke de Groot, Uitgeverij A.W. Bruna, 288 pagina’s (€ 20,99)

Dit bericht verscheen eerder in de Boekenkrant, editie april 2021.