Recensie: Een betoverend avontuur over de kracht van de natuur

‘Verhalen zijn een manier om ons te herinneren aan wie we zijn, maar ook een manier om te ontdekken wie we willen worden,’ schrijft Tim Tilley in Vonk. Dat verhaal draait om Wiek, een weesjongen die in een luciferfabriek woont en, samen met andere weeskinderen, werkt onder het schrikbewind van Ouwe Ma Boeman en haar geweer.

Door Selma Oueddan

Alles verandert wanneer Wiek een baby in een eikelwiegje vindt en hij ’s avonds bezocht wordt door drie kleine boswezentjes genaamd Hobs. Zij zijn gekomen om de baby terug te halen en bieden Wiek, als dank voor zijn goede zorg voor de baby, hun hulp aan om te ontsnappen uit het weeshuis . Wiek hoeft daar niet lang over na te denken. Eenmaal ontglipt aan de grip van Ouwe Ma Boeman raakt Wiek al snel vertrouwd met het leven in het bos, waar hij leert van de natuurminnende Hobs. Voor het eerst in zijn leven heeft hij het gevoel deel uit te maken van een familie. Zoals papa Herne, een van de leiders van de Hobs, tegen Wiek zegt: ‘Familie is niet alleen je eigen bloed, het is waar je hart wortel schiet.’

Echter, er gebeuren vreemde dingen in het bos. Andere Hobs-stammen zijn plotseling verdwenen en er is sprake van een angstaanjagend monster dat rondwaart. Daarnaast verlangt Wiek ernaar zijn weesvrienden ook uit de luciferfabriek te bevrijden. Nu is het aan hem om de Hobs te helpen en tegelijkertijd de andere kinderen uit de handen van Ouwe Ma Boeman te redden.

Tilley weet met zijn debuut Vonk een meeslepend avontuur neer te zetten dat perfect is om in één keer uit te lezen, liefst zittend op het gras op een zonnige dag. De wereld van het boek is levendig, met beschrijvingen als: ‘Er hangt ook een familie slapende vleermuizen, met vleugels als opgevouwen paraplu’s.’ De bosomgeving waar het verhaal zich grotendeels in afspeelt draagt eveneens bij aan een sfeervolle achtergrond. Ook de personages laat Tilley van de pagina’s afspringen. Zoals wanneer Tim, een jonge Hob die Wiek van een verdrinkingsdood redt, meteen na een mondvol water opgehoest te hebben Wiek het volgende vraagt: ‘Mag ik een van je knopen hebben?’

Verder verdienen Tilleys prachtige illustraties nog een vermelding. Bladerend door het boek wordt het oog meteen naar ze toegetrokken. De stijl doet denken aan papieren kunstwerken, wat je niet vaak ziet.

Al met al is Vonk een boek dat jonge lezers zal aanspreken vanwege de combinatie van avontuur, mysterie en het belang van vriendschap en familie. Het laat zien dat zelfs in de donkerste tijden de natuurlijke wereld een bron van hoop en kracht kan zijn. Een absolute aanrader voor avontuurlijke lezers die houden van een meeslepende reis door de natuur.

Tim Tilley, Vonk, vertaling: Hanneke Majoor, Uitgeverij Ploegsma, 304 pagina’s (€ 17,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juni 2023.