Recensie: Duistere geheimen met vergaande gevolgen

Vijfenzeventig jaar na de Tweede Wereldoorlog ziet Victoria een advertentie die herinneringen terugbrengt van toen. Zo komt ze in contact met de achtentwintigjarige Iris aan wie ze besluit haar verhaal te doen. Hoe meer Iris te weten komt over het verleden van Victoria, hoe meer ze ziet dat het verhaal van Victoria nog niet is afgelopen en dat sommige mensen niet willen dat bepaalde dingen aan het licht worden gebracht.

Door Oglaya Doua

Lochem, 1944. De achttienjarige Victoria wordt door haar familie vanwege financiële problemen aangespoord om met de steenrijke Robert te trouwen. Dan stort er een Engels gevechtsvliegtuig neer achter het familielandhuis. De piloot overleeft de crash en Victoria biedt aan hem te helpen. In de gevaarlijke weken die volgen, moet ze hem verborgen houden voor Robert en haar familie. Als Victoria erachter komt wat Roberts geheim is, smeedt ze een plan dat voor niemand afloopt zoals verwacht en waar Iris, vijfenzeventig jaar daarna, ook mee te maken krijgt. Voor mensen die van mening zijn dat de Tweede Wereldoorlog zo lang geleden is dat wij er niets meer mee te maken hebben, is Het schuilhuis een aanrader om te lezen. De debuutroman van Rachel van Charante laat namelijk zien dat de consequenties van beslissingen die zo lang geleden zijn gemaakt, een grote impact kunnen hebben op het heden. Zo wordt Iris gewaarschuwd door Victoria als blijkt dat de man van haar beste vriendin een kleinzoon is van Robert. ‘Die familie is enorm machtig. Als ze ontdekken dat jij hun familiegeheim gaat prijsgeven, zullen ze er alles aan doen om jou te stoppen.’
Heel interessant is hoe het boek omgaat met thema’s zoals schuld en verzoening. In hoeverre is het bijvoorbeeld nakomelingen van een NSB’er aan te rekenen dat zij mede door gestolen Joodse eigendommen rijkdom hebben vergaard? En op welke manier zou je met zo’n verleden moeten omgaan? Dat zijn lastige kwesties die in dit boek, op de een of andere manier, niet genegeerd kunnen blijven.
Een van de mooiste dingen aan Het schuilhuis is dan ook hoe de verhaallijnen van Victoria en Iris zo (schijnbaar simpel) in elkaar overlopen, om uiteindelijk samen te komen in een mooi slotspel. Vanaf het begin weet het verhaal zo te intrigeren dat je bijna niet kunt stoppen met lezen. Dat is knap gedaan door Van Charante en komt mede doordat ze de personages zo goed weet neer te zetten. Aan alles is te lezen dat ze dit boek met veel liefde heeft geschreven. Niet alles is even geloofwaardig, zoals het gemak waarmee Victoria weet te ontsnappen uit de gevangenis wanneer ze opgepakt wordt voor het schuilhouden van de piloot, maar ondanks dat blijf je doorlezen. Het is zo’n meeslepend verhaal dat je de minder geloofwaardige stukken voor lief neemt. De wereld van de historische romans heeft er weer een koningin bij.

Rachel van Charante, Het schuilhuis, Xander Uitgevers, 304 pagina’s (€ 19,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juni 2021.