Recensie: Een dodelijke passie

Op de grens van Zeeland wordt in het voorjaar een naakte, vermoorde vrouw gevonden. Haar gezicht is zwaar verminkt en niemand weet wie de vrouw is of wie de dader is. In het najaar gaan een groep vriendinnen naar Engeland, één van hen heeft een passie voor giftige bloemen. Heeft zij te maken met de dood van deze vrouw?

Door Sietske Bierma

In Gifspoor van Jet van Vuuren volg je twee tijdlijnen; najaar 2019 en voorjaar 2019. In het voorjaar kan rechercheur Noor den Braber de zaak van de verminkte vrouw niet loslaten. Het onderzoek is namelijk na drie maanden gesloten en Noor gaat in haar eentje op onderzoek uit. Ze moet en zal weten wie de vrouw is en wat er met haar is gebeurd, al wordt dit haar laatste onderzoek. Stel dat zij ergens in een rietkraag werd gevonden. Naakt, blind, verminkt en vermoord. Wie zou haar dan missen?
Een half jaar later gaan een groep vriendinnen, Lizzy, Olga en Kate, samen met hun chauffeur Felix naar Engeland, waar Kate een huis heeft geërfd. Niet wetend dat één van deze dames een dodelijke passie heeft voor giftige planten en een grote hekel heeft aan één van deze meiden. De hoofdstukken worden verteld vanuit verschillende perspectieven, wat ervoor zorgt dat er meer mysterie in het verhaal zit. Wat staat er te gebeuren en waarom komt Felix Kate zo bekend voor?
Door de vlotte en korte hoofdstukken leest het boek snel door. Ook de schrijfstijl van Van Vuuren is fijn om te lezen. Ze omschrijft de gebeurtenissen duidelijk en ook is het interessant om over verschillende gifplanten te lezen, waaruit blijkt dat tuinieren niet per se onschuldig hoeft te zijn. Ook Noor komt daarachter: ‘Noor had zich nooit gerealiseerd dat er in haar tuin zo’n gifspoor aan moorddadigs groeide. Het veranderde voorgoed haar kijk op de onschuld van tuinieren.’
De twee verschillende tijdlijnen zorgen voor een leuke draai aan het verhaal en houden je interesse vast. De perspectieven zijn duidelijk uitgewerkt en de personages leer je redelijk kennen door het verhaal heen. Je komt er wel al vrij snel in het begin achter wie één van de meiden wil uitschakelen en waarom. Dit maakt het verhaal er echter niet minder leuk om. Het plot is goed uitgewerkt, ondanks dat er weinig gebeurtenissen in het verhaal zitten. Echter zit er pas in de laatste honderd pagina’s wat spanning, waardoor sommige lezers het begin van het boek traag zullen vinden. Ervaren thrillerlezers zullen de plotwendingen grotendeels al zien aankomen, evenals het einde. Desondanks is Gifspoor een vlot en vermakelijk boek en een lichte thriller voor tussendoor.

Jet van Vuuren, Gifspoor, Uitgeverij Ambo|Anthos, 375 pagina’s (€ 17,99)