Recensie: De liefde in 25 hoofdstukken

In De liefde volgens Sergio geeft Sergio Vyent je een openhartige blik achter de schermen van zijn leven. Je kent hem misschien als de maître d’ uit het programma First Dates. Waar hij zijn expertise in het restaurant aan de gasten geeft, richt hij in dit boek zijn pijlen op zichzelf. In uiterst persoonlijke hoofdstukken, vertelt hij je alles over zijn liefde voor de mensen rond hem, kunst, zijn werk en het leven op zich. Want als er één ding zeker is, dan is het wel dat liefde overal te vinden is!

Eerlijk? Ik ben waarschijnlijk één van de weinige mensen die Sergio Vyent nog niet kende. Ik kijk namelijk bijna nooit tv, maar ik sta wel altijd open voor nieuwe boeken. Deze man zou me dus gaan uitleggen hoe de liefde in elkaar zit. Ik was benieuwd en een klein beetje sceptisch, maar al in het voorwoord werd duidelijk dat dit een ander soort boek zou zijn. Geen droge uitleg hoe je het wel of niet moet aanpakken, maar een warme blik op zijn leven. ‘Ik kan je dus helaas niet vertellen hoe je liefde kunt vinden of kunt houden. Ik kan je wel vertellen hoe ik de liefde zie, hoe ik die ontdekt heb en hoe ik die nog steeds probeer te doorgronden. Ik hoop je daarmee te inspireren om zelf te proberen de liefde te ontdekken, om antwoorden op je vragen te vinden.’

In korte hoofdstukken krijgen we te horen hoe Sergio de verschillende aspecten van zijn leven aan de liefde koppelt. De liefde voor het leven, voor jezelf, voor je eerste liefde maar ook voor je familie, je land, je fouten, en nog veel meer. Alles samen schetst het niet alleen een mooi beeld van een warm persoon, maar geeft het ook een idee van wat een menselijk leven nu eenmaal inhoudt. Geluk en verdriet. Ontmoeten en afscheid nemen. Zaken die iedereen herkent. Ook al is het dus zijn levensverhaal, verteld door de lens van de liefde, het is gemakkelijk om er ook jezelf in te herkennen. Dat was bij mij zeker zo. De herinneringen kwamen vanzelf naar boven en haakten zich vast aan wat hij me allemaal vertelde.

Een mooie aanvulling op zijn eigen verhaal, zijn de lijstjes en tips aan het einde van elk hoofdstuk. Zo vind je er playlists met muziek die je ‘in the mood’ kan brengen, tips om tijd voor jezelf te nemen, vijf regels voor het beëindigen van een relatie, de mooiste films over ouderschap… Zelfs wanneer je het boek uitgelezen hebt, zorgen deze lijstjes ervoor dat je nog vaak terug zal gaan voor inspiratie. Een compleet boek dus vanuit het hart van de beroemdste koppelaar van Nederland, prachtig neergeschreven voor iedereen die nog wat warmte kan gebruiken in de koudere maanden van het jaar.

Sergio Vyent, De liefde volgens Sergio. Hartstochtelijke verhalen van de bekendste koppelaar van Nederland, Uitgeverij Boekerij, 208 pagina’s (€ 20,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2021.Benieuwd geworden?