Recensie: Achttien en alles verandert

De young adult-roman Wereld zonder water van de schrijfster Inge Sleegers vertelt het verhaal van Nimue: een meisje dat in een wereld leeft met weinig water. Alle meisjes moeten een examen afleggen om zichzelf te bewijzen. Degenen die het niet halen keren niet meer terug.

Door Adinda Graafland

Inge Sleeters

Op haar achttiende verjaardag is het zover. Nimue moet deelnemen aan het examen en slagen. Als ze niet slaagt ziet ze haar ouders niet meer terug. Niemand weet wat er gebeurt met de meiden die het niet halen, dat is een publieksgeheim. Haar moeder brengt haar naar het examen, onwetend dat Nimue gedoemd is om daarvoor te falen.

Na de test wordt Nimue naar het Flamingo Departement gestuurd. Ze zeggen dat ze blij moet zijn dat ze daarnaartoe gestuurd wordt en niet uit de stad gezet wordt. Zij heeft nog een dak boven haar hoofd, eten in haar buik en mooie kleren. Daarbuiten komen ze om van de dorst. Maar hoe langer Nimue daar is, hoe meer ze ontdekt wat er allemaal mis is in het Flamingo Departement. ‘Luister heel goed naar me. Als je slim bent, houd je je gedeisd. Je speelt met vuur. Ik kan je niet blijven beschermen.’

Deze young adult-roman laat verschillende thema’s langskomen. Politiek, klimaat en liefde. Nimue ontdekt wie ze wel en niet kan vertrouwen. Ze leert minder naïef te zijn en twee keer na te denken voordat ze zomaar naar iemand luistert. Gelukkig is ze van zichzelf al brutaal, want in een wereld met weinig water en een opkomende oorlog moet je voor jezelf op kunnen komen.

Tijdens haar avontuur ontmoet Nimue veel verschillende mensen. Gwenda, een lief en schattig meisje dat uiteindelijk meer kan dan je denkt. Helena, een vrouw die eerst erg streng overkomt maar een groot hart heeft. Skye, de leider van het verzet vol geheimen. En Maeve, ieders nachtmerrie als je bij het Flamingo Departement wordt gezet. ‘Ik wil mijn mond openen voor een smoes, een harde slag op mijn wang verhindert me dat.’

Wereld zonder water neemt je helemaal mee in de wereld van Nimue. Het leest makkelijk en snel weg. De onderwerpen sluiten goed aan op de tijd van nu: het klimaat dat verandert en alle verschillende meningen die daarover rondgaan. De schrijfster brengt dat over op een mooie en grappige manier. Het is ook passend dat ze de stad waar alles zich afspeelt heeft vernoemd naar de gezonken stad Atlantis.

Terwijl je ontspannen aan het lezen bent, zet het boek je wel aan het denken. Wat als het klimaat zo verandert dat we nog maar weinig drinkwater hebben? Je hele manier van leven moet dan aangepast worden en dat zie je in het boek. Nimue krijgt net als ieder ander te horen dat er een douchelimiet is. Op de ene plek is dat vijf minuten, op de andere plek zelfs maar één minuut. Aanpassen is de norm. Wordt dat onze toekomst?

Inge Sleegers, Wereld zonder water, Uitgeverij Hamley Books, 320 pagina's (€20,99)

Deze recensie verscheen eerder in de BKDuurzaam, editie juni 2022.