Recensie: Maksie – Matilde Stein & Jan Jutte

Wat moet je doen als je er klein en schattig uitziet, maar op zoek bent naar avontuur? Dan ga je ernaar op zoek: de stad in, op je kleine pootjes, of tussen de bladzijden van Mathilde Steins nieuwe boek Maksie.

Door JOYCE GUNTLISBERGEN

Het hondje Maksie woont in de dierenwinkel van meneer Koos en wacht daar elke dag voor het raam op een baas, helemaal voor hem alleen. Er komen vaak oude dametjes naar Maksie vragen, omdat hij er zo schattig uitziet en in hun handtas past, maar dát wil hij niet. Maksie wil een stoere baas, bij wie hij niet in een tasje hoeft. Iemand zoals Agent Ben, uit zijn favoriete tv-serie. Als hij op een dag van meneer Koos de stad in mag om zelf zo’n baasje te zoeken, raakt Maksie verzeild in een enorm avontuur. Het levert een vlot en ongelooflijk leuk verhaal op dat Maksie bij zijn (onverwachte) Droombaas brengt.

Stein speelt op een fijne manier met ritme en humor in haar tekst en met weinig woorden geeft ze Maksies grote persoonlijkheid vorm: ‘Ik ben alleen maar per ongeluk geboren in een te klein lijfje.’ De humor zit ook door de spannendste momenten heen verweven en de plottwist leidt tot een vrolijk, onverwacht einde. Oplettende lezertjes kunnen de verrassing zien ontvouwen, maar hij wordt goed verborgen waardoor er grapjes en hints achterblijven die tot herlezing uitnodigen. Ook de levendige illustraties maken dat je nog eens terug bladert. Ze zijn sfeervol en kleurrijk en doen denken aan een graphic novel aan qua perspectief en kleurgebruik.

Voor kinderen die gek zijn op strips is Maksie een leuke overstap naar een leesboek met meer tekst. Er zit wat pestgedrag in het verhaal, het woord ‘trut-mens’ komt langs en er komt een pistool in beeld (dat door Maksie op humoristische wijze voor stok wordt aangezien), waardoor het boek vooral voor groep 4 en 5 geschikt is. Ook het AVI-niveau zal rond E4-M5 liggen: korte zinnen op elk hun eigen regel worden afgewisseld met leuke leenwoorden uit het Engels en moeilijkere of lange woorden.

‘Oud dametje.

Foute boel.

Oud dametje met tas.

Very foute boel. Oud dametje met tas,

dat recht op de dierenwinkel afkoerst…

Echt mega-super-giga-verschrikkelijk

foute boel.’

Maksies probleem is voor veel kinderen vast ook herkenbaar: onderschat worden omdat je klein of jong of schattig bent. Maar net als die kinderen en Maksie kan dit boek maar beter niet worden onderschat: boordevol humor en spanning is dit een aanrader voor alle jonge lezers met een beetje leeservaring!

Mathilde Stein (tekst) en Jan Jutte (ill.), Maksie,
Uitgeverij Lemniscaat, 96 pagina’s (€ 14,99)