Recensie: Vrijdag kom ik weer thuis

In Vrijdag kom ik weer thuis van Robert van Dijk wil Esi haar moeder een heel mooi en groot cadeau geven voor haar veertigste verjaardag. En dan ineens weet ze het: ze wil een man voor haar moeder vinden. Daarom gaat Esi in haar eentje op pad. Naar Ghana.

Door Aefke ten Hage

Esi is de dochter van een Nederlandse vrouw en een Ghanese man. Haar vader is al heel lang geleden overleden. Hij had de kleur van koffie zonder melk. De moeder van Esi mist hem en vertrouwt haar beste vriendin toe dat ze bang is om voor altijd alleen te blijven. Esi wil haar moeder helpen. Voor haar veertigste verjaardag op vrijdag wil ze een Ghanese man voor haar moeder vinden. Want die zijn volgens haar moeder de leukste. Dit idee moet natuurlijk topgeheim blijven, want haar moeder vindt het vast niet goed dat ze in haar eentje naar Ghana vliegt. Maar daar weet Esi wel wat op.
Het verhaal, geschreven door Robert van Dijk, wisselt op een prettige manier af met fijne, korte hoofdstukken en de bijzonder beeldende illustraties van Alette Straathof. Het is een verhaal voor kinderen, dat ook volwassenen boeit en ontroert. Het gaat over rouw, verlies, liefde voor een moeder en vriendschap, verteld met het ontroerende, rechttoe rechtaan taalgebruik van een kind: ‘
De man zou even moeten wennen aan Nederland, maar ik zou hem helpen met moeilijke woorden. En mama zou niet altijd alleen blijven. (…) Mama glimlacht alweer. Het duurt nooit zo lang, dat huilen van haar.’

Het boek is eigenlijk ook heel spannend. Want hoe lukt het een klein meisje om alleen naar Ghana te vliegen? Voor kinderen is het een ware page-turner. Hoe gaat het aflopen met Esi? Ze is in ieder geval neergezet als een heel sterk karakter, ze zet door en is niet voor één gat te vangen. Bovendien ziet het boek er prachtig vormgegeven uit. Met een hardcover en mooie gekleurde illustraties aan de binnenkant, maakt het het voor jong en oud een genot om te lezen. Op elke bladzijde valt er weer iets nieuws te ontdekken en dat maakt het een heel fijn boek om te lezen.
Vrijdag kom ik weer thuis is een prachtig en ontroerend verhaal. Het is geschikt voor kinderen vanaf zes tot en met negen jaar, maar ook voor volwassenen is het heel leuk om eens een kijkje te nemen in de gedachtewereld van het jonge kind.

Robert van Dijk, Vrijdag kom ik weer thuis, illustraties: Alette Straathof, Uitgeverij Gottmer, 112 pagina’s (€ 13,99)