Recensie: Lily’s reis naar de werkelijkheid

Lily is het debuut van Tom De Cock, medeoprichter van de jongerenzender MNM en zelf ook vader. Zijn ervaring bij MNM heeft duidelijk geholpen bij het schrijven van dit jeugdboek: het gaat over een tienermeisje dat influencer is en opgroeit in een nieuw technologisch tijdperk waarin mensen ook gedwongen zijn door een virus thuis te blijven.

Door Jyoti Tojo

Op je veertiende een van de meest bekende influencers zijn, is iets waar veel tieners van dromen. Geld verdienen met coole haarstijlen, gesponsord worden en overal heen kunnen reizen, dat is toch geweldig? Precies zo geweldig was het leven van Lily. Maar zoals wij het afgelopen anderhalf jaar thuis hebben gezeten vanwege corona, is Lily opgegroeid in een wereld waarbij de lockdown normaal is en je niet zonder mondkapje, in het boek ook wel ‘re:breather’ genoemd, naar buiten kan. Er is namelijk al ongeveer vijftig jaar een dodelijk virus aanwezig waardoor iedereen al jaren in lockdown zit, en nauwelijks tot geen menselijk contact heeft.

Dat alles verandert wanneer Lily op uitnodiging van haar sponsoren naar New New York mag reizen, een reis die haar uiteindelijk zoveel meer dan gewoon New New York laat zien. Lily is een bekende influencer met momenteel ongeveer 190 miljoen volgers en is druk bezig de 200 miljoen te halen, want dat betekent voor altijd haar luxeleven behouden en zich niet meer druk hoeven maken over haar volgers of haar competitie. Dankzij de vraag van social media-gebruikers naar avontuur en spanning, leidt een ontmoeting met een speciale jongen haar naar iets veel groters en belangrijkers dan die 200 miljoen. Iets dat haar dichterbij zichzelf brengt en de waarheid laat zien over wat er allemaal met de wereld gebeurt en hoe de regering met problemen omgaat.

‘Dada het is een promotrip, relax.’
‘Waarom ben je zo nerveus? Je bent beton zoals je bent.’
‘Dat klinkt alsof ik veel weeg.’
‘Je weegt niet veel. Je bent gewoon oud. “Beton” betekent dat je de beste bent. Ik heb je dat eerder uitgelegd.’

Lily is zeer spannend en geeft het perspectief van een tiener perfect weer. Toen ik aan het boek begon, had ik nog niets gelezen over de schrijver of wat er op de achterkant van het boek staat. De houding en manier van spreken van Lily komt zo goed overeen met die van de gemiddelde tiener, dat ik voor een seconde erg verbaasd was toen ik de foto van de schrijver zag, maar uiteindelijk maakte dat het boek een stuk toffer. Ik zat helemaal in het verhaal. Ondanks dat het gedeeltelijk gebaseerd is op wat er momenteel gebeurt met onze wereld en vooral het milieu, had het ook veel komische stukken erin die het makkelijk en leuk maakten om te blijven lezen.

Door het verhaal van Lily heen worden er gesprekken weergegeven tussen leden in de regering die beslissingen maken over de actuele problemen en op welke manier zij die aan het volk weergeven. Voor een young adult-boek is dat best ongewoon, maar door de simpele beschrijving en benaming van de ministers erg toegankelijk gemaakt voor jongere kinderen. Lily was een fantastisch boek om te lezen en het verhaal verdient een vervolg.

Tom de Cock, Lily, Uitgeverij Pelckmans, 396 pagina’s (€ 16,50)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juni 2021.