Recensie: Liefde is experimenteren

In De liefdeshypothese brengt Ali Hazelwood haar twee passies (wetenschap en romantiek) samen en creëert daarmee een heerlijk verhaal over een nep-relatie, promotieonderzoek en STEM-inisme.

Door Joyce Guntlisbergen

Het spreekwoord luidt natuurlijk: ‘Don’t judge a book by its cover’, maar op BookTok (het deel van de social media app TikTok dat filmpjes maakt over boeken) doe je niets anders. De leuke voorkant en een paar steekwoorden (fake dating, banter, forced close proximity) vormden mijn introductie in een filmpje met aanraders en toen heb ik de Engelse versie gelezen. Binnen een paar hoofdstukken wist ik waarom dit dé TikTok-sensatie wordt genoemd. Het heeft namelijk alles: grappige dialogen, sympathieke personages, een echte schurk en zinderende seks.

Ali Hazelwood is een STEM-inist: een feminist die in Science, Technology, Engineering and Mathematics werkzaam is. Ze schrijft haar boeken dan ook tegen een achtergrond die haar welbekend is. Zo is Olive Smith, de hoofdpersoon van De liefdeshypothese, een promovendus aan de afdeling Biologie van Stanford die het typische leven van een onderzoeker leidt met extreem lange dagen van onderbetaald werk dat maar kleine beetjes onderzoeksresultaat oplevert. Ondertussen wordt ze lastiggevallen door haar beste vriendin Anh die er stellig van overtuigd is dat Olives leven beter zou zijn met wat meer romantiek. Dus als Anh Olive dreigt te betrappen op de zoveelste avond overwerk, doet Olive hetgeen elke verstandige wetenschapper in die situatie zou doen: ze grijpt de eerste de beste man die ze tegenkomt en zoent hem. Vol op zijn mond. Pas als blijkt dat die mond vastzit aan de vervelendste, meest kritische professor die er op de campus rondloopt, realiseert Olive zich wat ze gedaan heeft. ‘Hij stond bekend als een humeurige, irritante, angstaanjagende lul. En Olive had hem zojuist gezoend.’

Adam Carlsen is inderdaad humeurig en stug, maar heeft ook stiekem al jaren een oogje op Olive en als zij voorstelt om te doen alsof ze een relatie hebben, gaat hij daar graag mee akkoord. Het gaat wonderbaarlijk goed, de opgewekte, zachte Olive en de tegendraadse, onbenaderbare Adam. Het leidt tot veel geplaag, toneelspel, misverstanden en een hete nacht in een hotelkamer. Naast de heerlijk broeierige romantische verhaallijn zijn er fijne zijplots over de carrières van Olive en haar vrienden en wordt ook de minder leuke kanten van het leven van een (Amerikaanse) promovendus belicht: het veel te harde werken, de helse concurrentie en het ongebreideld seksisme. Je wordt echt meegezogen in de wereld van wetenschappelijk onderzoek, zelfs als je daar nog niets van weet. Olive leert in zichzelf te geloven en stelt voor het eerst haar hart open voor liefde, terwijl Adam wat minder hard en kritisch leert te zijn. Leg je telefoon maar weg, want TikTok-sensatie of niet, dit boek verdient een plekje op je leeslijst als je van sexy, nerdy romantiek houdt.

Ali Hazelwood, De liefdeshypothese, vertaling: Marjet Schumacher, Uitgeverij The House of Books, 384 pagina’s (€ 19,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juli 2022.