Recensie: Lekker lunchen is hip

Of je nu naar dat gezellige tentje op de hoek gaat, op je thuiswerkdag tijd maakt voor een lekkere tosti met de kinderen, of gewoon een lunch meeneemt naar de werkplek: het kan en mag allemaal. Want lekker lunchen is hip. Maar als je zelf wat maakt, vraagt dat natuurlijk de nodige voorbereiding. Daarvoor bieden de twee recente kookboeken Masterclass – Tosti en Lunch to go volop inspiratie. Van een tosti tandoorikip tot een gezonde lunch van bloemkoolbeignets.

Door: Sabrina de Wit

Jasper Kool is de eigenaar van het lunchrestaurant Happy Tosti, waar ruim de helft van het personeel een arbeidsbeperking heeft. Met de gedachte dat iedereen een tosti moet kunnen maken, is hij begonnen aan deze sociale tostiketen. Een kookboek over tosti’s kon dus niet uitblijven. In Masterclass – Tosti deelt hij zijn klassiekers, maar weet hij je ook te verrassen: dit boek zit vol met ingrediënten die je niet vaak voorbij ziet komen, en al helemaal niet op een broodje! Neem bijvoorbeeld de tosti portobelloragout, of het tostitoetje van spekkoek met kersenchutney. Sterker nog, niet alleen de ingrediënten voor de tosti’s zijn heel verschillend, ook de broodsoorten zijn dat: van intens bruinbrood tot brioche en desembrood. Kool weet zijn bevlogenheid om smaken te combineren tot een smaakbom goed over te brengen. Ik besluit ter plekke dat het dit weekend eens tijd wordt voor een tosti als de kinderen thuis zijn.

Met dit boek hoef je geen uren in de keuken te staan. Gewoon wat klein snijwerk, een goed tostiapparaat en klaar. De indeling is superhandig, al is het met zoveel keus moeilijk om te kiezen. Hij begint met klassiekers, dan volgen de hoofdstukken Trendy, Cheffy, Hollands, Spicy, Mediterraan en Werelds. Om te eindigen met Zoet, en voor erbij nog wat Dips en zo. Ikzelf heb mijn tanden gezet in een tosti brie met perenstroop, waarbij de afwisseling hartig met zoet heerlijk is. Mijn kinderen gingen voor een wat veiligere optie, de simpele tosti salami.

Heb je wel even genoeg tosti’s gehad? Dan vind je in het boek Lunch to go van Janine Jansen gevarieerde en gezonde gerechten voor onderweg. Het zijn een soort feestjes in je broodtrommel. De gerechten zien er stuk voor stuk gezond uit, maar wie denkt ze even snel te maken heeft het mis. Je moet wel echt de handen uit de mouwen steken. Maar na de tijdsinvestering heb je wel een prachtige lunch.

Het boek geeft tips voor het preppen van je lunch, wat gezond is, tot welke lunchbox het fijnst is. De recepten zijn ingedeeld naar de seizoenen, en er is een hoofdstuk met speciale kinderrecepten. Enkele lekkere voorbeelden zijn: haverballetjes, kolokithokeftedes (courgette-fetaballetjes), bloemkoolbeignets, yogurt met granola en risolles met wortel en kool. Met zestig lunchrecepten heb je meer dan genoeg keus. Zelf heb ik gekozen voor roggebrood met kruidenkaas: heerlijk romig en een goede keuze om eens iets anders dan kaas op je roggebrood te doen. Verrassend lekker.

Deze twee kookboeken geven totaal verschillende lunchopties. Dat maakt het juist mooi. Ik zou kiezen voor veel gezonde lunches uit Lunch to go, om dan eens af en toe lekker uit de band te springen met een dikke tosti. Want een lekkere lunch mag van dag tot dag verschillen. Juist de variatie op de boterham met kaas maakt dat we met smaak blijven eten.

Jasper Kool, Masterclass – Tosti, Uitgeverij Carrera, 160 pagina’s (€ 17,99)

Janine Jansen, Lunch to go. Gezonde gerechten voor onderweg, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 160 pagina’s (€ 18,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2022.