Recensie: Een onschuldig doelwit

Shelena Shorts schets met haar boek De Kring een wereld als de onze, maar dan met een vleugje fantasie. Al eeuwenlang beschermt de familie Petrescu de samenleving tegen een groot gevaar: de halfbloeden. Maar blijft Vasi Petrescu zijn plicht trouw wanneer hem opgedragen wordt om een meisje uit te schakelen?

Vasi Petrescu is een van de vele wachters die halfbloeden uitschakelen. Naast de wachters zitten er in het Genootschap dat de halfbloeden opspoort ook Zieners en Oudsten. De Zieners krijgen in hun visioenen te zien wie een halfbloed is en geven dat eens per maand door in De Kring, een maandelijkse bijeenkomst. De Oudsten leiden de hele organisatie. Vasi Petrescu is gewend om halfbloeden uit de weg te ruimen. Als hij de opdracht krijgt om een meisje van zijn eigen leeftijd uit te schakelen, begint hij te twijfelen. Hij is een van de besten, maar hij zou nooit een meisje wat aandoen. En halfbloeden kunnen alleen maar mannen zijn.

Vasi gaat op onderzoek uit om erachter te komen waarom Riley een doelwit van de wachters is. Hij ontdekt dat ze onschuldig is, maar dat ze meer is dan een gewoon meisje. Vasi worstelt met zijn gevoelens en met zijn loyaliteit aan de organisatie. Het helpt niet dat een van de Zieners vertelt dat een wachter hen allemaal zal verraden. ‘Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat het Genootschap het verraad ongeschonden doorstaat. Je kunt ons nooit teleurstellen en je moet het Genootschap te allen tijden (sic) beschermen. Koste wat het kost.’

Hoewel het boek vanuit het perspectief van Vasi geschreven is, kun je je ook inleven in de vele andere personages die de schrijfster voorbij laat komen. Zoals Henri, de Oudste van de organisatie en daardoor de leider. Hij bepaalt welke wachter welke halfbloed moet uitschakelen. Hij is degene die heeft besloten om Vasi het meisje te geven, zonder uit te leggen waarom; wachters moeten niet vragen, maar doen. De auteur maakt Vasi’s gewetensworsteling erg realistisch, door alle vragen die hij telkens stelt en zijn trage reacties in sommige situaties. Daarnaast leef je ook mee met Riley. Ze leeft voortdurend in angst en vertrouwt Vasi toe dat ze het gevoel heeft dat ze langzaam gek wordt. Niet vreemd als je last hebt van rare nachtmerries en achtervolgd wordt door monsters.

Shorts brengt de wereld van Vasi goed tot leven. Zo beschrijft ze bijvoorbeeld in detail hoe Vasi vecht, waardoor je het gevoel hebt ernaast te staan. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op, tot aan een verrassend slot. Het boek eindigt met een cliffhanger. Het is dan ook te hopen dat het boek een vervolg gaat krijgen, want het gevaar is nog niet geweken en er kan nog veel gebeuren met Vasi. ‘En als laatste, vertrouw altijd op je instincten, wees op je hoede en weet dat we van je houden. We hadden niet om een betere zoon voor onze toekomst kunnen vragen.’

Shelena Shorts, De Kring, vertaling: Rebecca van Kaam, Dutch Venture Publishing, 260 pagina's (€ 18,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2022.