Recensie: IJshart

Ash heeft de gave om te ‘liedweven’. Door te zingen kan hij communiceren met de monsters die de sneeuwvlaktes onveilig maken. Maar omdat dit verboden is in zijn dorp, houdt Ash al jaren zijn gave geheim. Totdat de monsters dreigen aan te vallen, en hij beslist toch te gaan zingen.

IJshart van Jamie Littler heeft alles om je nieuwe favoriete serie te worden; een yeti, een bonte groep avonturiers en Ash, een doodnormale jongen die door zijn zang met de monsters op de sneeuwvlakte kan communiceren. Alleen is dit ten strengste verboden in het dorp waar hij woont, want liedwevers zijn volgens de inwoners gevaarlijk. Wanneer hij deze regel overtreedt, ook al is dat om het dorp te redden, wordt hij verbannen. Aan boord van de reusachtige slee (denk de grootte van een schip) ‘Het IJshart’, leert hij niet alleen zijn gave maar ook zichzelf echt kennen.
Het geweldige aan dit boek is dat Ash eigenlijk maar een gewone jongen is. Hij is geen held, al redt hij wel mensen met zijn liedweven. Hij is niet altijd moedig, soms is hij gewoon bang net zoals wij zouden zijn. Avontuur lijkt dan wel geweldig, soms is het ook echt gevaarlijk. ‘“Zie je wel! Eitje!” zei Luna lachend en precies op dat moment knapte een van de touwen die de lift op zijn plek hielden, waardoor Luna langs de zijkant van de toren naar beneden denderde. Ash gilde van schrik en haastte zich naar de rand. Zijn hoofd tolde van de duizeligheid toen hij oog in oog kwam met de duizelingwekkende hoogte, maar hij dankte de geesten toen hij zag dat Luna zich iets onder hem vastklampte aan het gerafelde touw.’
De uitgebreide groep avonturiers bestaat naast Ash en Luna onder meer uit een walrus-kapitein en de yeti Tobu die gezworen heeft om Ash te beschermen, koste wat het kost. Alle personages samen vormen de kern van het verhaal. Het gaat immers niet enkel om heldendaden en moed maar ook over vriendschap en loyaliteit, want dat vergt ook moed. En ik hoop het in de komende boeken ook evenveel terug te vinden.
Het is een serie, ja, want dit is nog maar boek één. Er wachten dus nog een heleboel avonturen nadat je dit boek uitgelezen hebt. Daar kijk ik alvast enorm naar uit, want IJshart heb ik in één ruk uitgelezen!

Jamie Littler, IJshart, vertaling: Carolien Metaal, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 432 pagina’s (€ 17,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie februari 2020.