Recensie: Gezelligheid kent geen tijd

Met het boek Gezellig kokerellen wil Ellen van Gool ons erop wijzen dat het niet nodig is om uren in de keuken te staan als je eens vrienden over de vloer hebt. Een goede voorbereiding doet wonderen. Dit kookboek gaat dan ook niet over ingewikkelde kooktechnieken, maar over genieten van het samenzijn en het gevoel dat een heerlijke maaltijd teweegbrengt.

Door Sabrina de Wit

Zeven jaar geleden begon Van Gool met het foodblog Kokerellen, dat ze sindsdien wekelijks voorziet van nieuwe gerechten. Eén blik op de voorkant van dit boek, zegt het eigenlijk al: geen keto- of ander ingewikkeld dieet, geen culinaire hoogstandjes, maar meer de gewonere gerechten, die qua smaak niet onderdoen voor hele ingewikkelde maaltijden, staan hier centraal.

Soms heb je kookboeken waar het vinden van de ingrediënten nog moeilijker is dan het koken uit het boek. Dat is bij dit boek zeker niet het geval. De meeste gerechten hebben een beperkt aantal ingrediënten die allemaal verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Dit maakt het lekker overzichtelijk. Al vond ik het bij een paar recepten misschien wel iets te karig en verliest het in mijn ogen ook wel de echte kookstatus. Gelukkig staan er meer dan genoeg recepten in om iedereen gelukkig te maken. Een van de gerechten zal mij altijd bijblijven en dat is de malteser chocoladecake met chocolademousse frosting. Dit omdat ze alleen in Engeland verkocht werden voordat de maltesers in Nederland kwamen. Ik weet nog hoe ik daar mijn eerste malteser proefde, een zakje kocht om mee terug te nemen naar Nederland en het niet wilde delen omdat ik ze zo bijzonder lekker vond, en dat vind ik nog steeds.

Het boek is duidelijk ingedeeld en er staat met logo’s aangegeven of het om een plantaardig, vegetarisch, glutenvrij of lactosevrij gerecht gaat. Dit vind ik zelf altijd heel erg fijn. Dan hoef je niet eerst zelf het gerecht door te lezen, maar in één oogopslag duidelijkheid. Ze begint het kookboek met wat algemene hoofdstukken waarin we Ellen een beetje leren kennen en waar ze tips geeft over stressvrij koken. Daarna volgt de echte indeling: waar ze begint met Quick & easy, Me-time baby, gevolgd door Friends fiesta en Family first, met als slotstuk Date night. Het nadeel is dat er in elk hoofdstuk zowel hoofdgerechten als toetjes of koekjes staan, ze staan dus niet op één plek. Al zie ik dat ook wel weer als een voordeel: zo blader ik gewoon het hele boek weer door en word ik telkens verrast, waarbij ik steeds alles ook echt eens wil uitproberen. Neem nou eenpanslasagne met champignons en courgette, pasta al forno met giga-gehaktballen, ovenschotel met zalm en krieltjes en wat te denken van eetbaar koekjesdeeg of oreo-truffels. Stuk voor stuk heerlijk gezellige gerechten, die doen hopen op een warme zomer met eindeloos lange avonden waarbij genieten, GENIETEN wordt.

Ellen van Gool, Gezellig kokerellen. Lekker evenwichtig genieten, Uitgeverij Lannoo, 184 pagina’s (€ 22,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie mei 2022.