Recensie: Er zit meer in de zee dan je denkt

Zeevonk lijkt wel een film. Dat was ook het idee: Wendy Huyghe, een Belgische auteur en scenarioschrijver, bedacht het verhaal samen het haar broer, regisseur Domien Huyghe. Zij goot het in een boek, haar debuut voor jongeren. Hij maakte er een film van, die begin 2023 in première gaat.

Door Nora van Ouwerkerk

Zeevonk is een spannend en ontroerend verhaal over de twaalfjarige Lena. Op een nacht vergaat de vissersboot van haar vader tijdens een zware storm voor de kust van Oostende. Hierbij komen hij en zijn bemanningsleden om. Op de begrafenisboot voelt Lena een schok en ziet zij een zwarte schim onder de boot verdwijnen. Ze heeft het vermoeden dat deze schim te maken heeft met de dood van haar vader en wil op onderzoek uitgaan naar het mysterieuze zeewezen. Niemand gelooft Lena, zelfs haar beste vriendin en moeder geloven haar niet. Lena schakelt de hulp in van Vincent, een veertienjarige jongen met een vakantiebaan in het Secret Sea Creatures Museum. Samen bedenken zij een plan.

Wanneer zij in het museum de ‘Bloop’ horen: ‘een mysterieus geluid dat eind jaren negentig werd gehoord in de Grote Oceaan’, denken Vincent en Lena op het juiste spoor te zitten. Vincent weet Lena er meer over te vertellen: ‘Het geluid werd tegelijkertijd opgepikt op twee verschillende plaatsen. En die plaatsen lagen vijfduizend kilometer van elkaar. Alleen een reusachtig dier kan een geluid produceren dat over zo’n grote afstand te horen is’.

In Zeevonk geeft Huyghe ook ruimschoots aandacht aan de gevolgen van klimaatverandering voor de zeeën. Wanneer er in het museum een film wordt getoond waarin de vervuiling zichtbaar is, hebben de jongeren zelfs een nieuwe theorie: ‘“De Noordzee verandert keisnel. Het is de snelst opwarmende zee ter wereld!” zegt Vincent die denkt dat hij het filmpje moet becommentariëren. “1,7 graden in vijftig jaar. Ik heb eens gelezen dat onze kabeljauw hierdoor naar het noorden zal trekken. (…) Weet je dat er onderzoekers zijn die zeggen dat er over dertig jaar tropische haaien in de Noordzee zullen zitten? Haaien!”’ Misschien is het beest gekomen om de natuur te wreken.

Of haar vader nou om het leven is gekomen door een monsterlijk groot zeedier of door een storm, Lena blijft achter met het verlies en het verdriet. Dit herkennen Huyghe en haar broer maar al te goed. Zeevonk is voor Wendy en Domien Huyghe namelijk ook een persoonlijk verhaal, omdat zij op jonge leeftijd zelf hun vader verloren. Zij bieden met het boek en de film een bijzondere en realistische kijk in de belevingswereld van een rouwende tiener.

Wendy Huyghe, Zeevonk, Uitgeverij Pelckmans, 260 pagina's (€ 17,50)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie januari 2023.