Recensie: Eerst komt het eten, dan de moraal

Dit is een mooi spreekwoord, maar tegenwoordig eet men met moraal. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. Met verschillende beweegredenen, zoals dierenwelzijn of beter voor het milieu. Maar bij een barbecue hoort toch gewoon een lekker stuk vlees, denk je misschien. Nou nee dus, met het boek Veggie BBQ is dit helemaal niet meer nodig!

Door Sabrina de Wit

Tegenwoordig is het allang niet allemaal vlees meer wat op de barbecue ligt. Met een groeiende groep mensen die vegetarisch of veganistisch zijn, kon een boek als dit niet uitblijven. Veggie BBQ van Ilka Grunenberg is er voor al die andere gerechten die op het hete grillijzer klaar gemaakt kunnen worden. Allemaal smaakvol en simpel klaar te maken. Het een na het andere kleurrijke gerecht wordt gepresenteerd alsof het nooit anders is geweest. Toch heeft het lang geduurd voordat barbecueën zonder vlees bespreekbaar was. Meestal kon je wel een vegaburger bakken, maar met dit boek kun je helemaal los.

Niet alleen de hartige gerechten komen aan bod, ook de toetjes komen voorbij. Hoewel een echte vleeseter waarschijnlijk niet te overtuigen is om te grillen zonder vlees, zal hij toch geprikkeld worden met dit boek om eens iets anders te proberen. Waarschijnlijk heeft het nog een tijdje nodig, voor een groot deel van de mensen roept: ‘Zullen we vandaag eens barbecueën met groente en fruit in plaats van vlees?’ Maar met dit boek zijn we weer een stapje dichterbij. Ook voor iedereen die binnen zijn vriendengroep of familie een vegetariër heeft, kan die nu eens lekker verwennen met een mooi gerecht van de grill. En wat zullen ze opkijken als u opeens eten serveert zoals: hele gegrilde pompoen met feta en couscous of met mozzarella gevulde portobello’s en guacamole. Of wat dacht u van gegrilde empanada’s met verse geitenkaas, met als toetje gegrilde perziken met frambozensaus?

Het kookboek heeft een duidelijk indeling, met de volgende hoofdstukken: marinades en dips, salades, drankjes en limonades, brood van de barbecue, puur groenten, tofu seitan en tempé, burgers, sandwiches en meer, balletjes koekjes en kroketten, kaas en tot slot zoet. Voor elk wat wils.

En ik, als niet-vegetariër, moet toegeven dat het geen straf was om de gerechten uit dit kookboek uit te proberen. Al moet ik zeggen dat er in mijn hoofd een hardnekkige connectie bestaat tussen barbecueën en vlees. Maar daar is nu misschien een kleine opening in ontstaan, met de gedachte dat een combinatie van vlees en niet vlees ook mogelijk is. En zeg nou zelf, voor het geld hoef je het niet te laten, want onder de 16 euro is een prima prijs voor dit boek!

Ilka Grunenberg, Veggie BBQ. 90 vegetarische barbecuerecepten, Veltman Uitgevers, 128 pagina’s (€ 15,99)