Recensie: Prinsessen, tragiek en een oorlog

Danielle Steels boeken gaan al jarenlang als warme broodjes over de toonbank. Haar romantische verhalen weten vaak vele harten te beroeren. In haar nieuwste boek komt een verdwenen prinses op latere leeftijd achter haar ware afkomst. Is Royal ook weer een voltreffer?

Door Pauline Pater

Het verhaal start in de Tweede Wereldoorlog, om uiteindelijk te eindigen in de jaren ’60. Een prachtige prinses die paardrijdt als een jockey, een staljongen die haar afkomst niet kent, een baby die voor het huwelijk wordt verwekt en een jaloerse bediende – het eerste gedeelte heeft dit allemaal. Uiteindelijk zorgen een knagend geweten, een ernstige ziekte en een tragische dood voor een ontknoping. De waarheid komt boven tafel. Tussendoor wordt men verliefd, wordt er getrouwd en blijft de wereld zich verder ontwikkelen. Royal neemt je mee langs het Engelse Koningshuis, via het platteland van Yorkshire en weer terug naar Buckingham Palace in Londen.

De schrijfstijl van de auteur is observerend, vanuit de derde persoon geschreven, en hierdoor is het soms moeilijk om als lezer in het verhaal te verdwijnen. De hoofdpersoon blijft onduidelijk; is het nu Charlotte (de prinses), Annie (ook een prinses) of Lucy (een dienstbode)? ‘Eind oktober kwam Annie terug uit Kent naar de stallen van de koningin om te beginnen met haar baan als assistent-trainer. Ze had bij Jonathan gelogeerd en de jongens hadden ervan genoten. Het voelde bijna als vroeger, afgezien van de afwezigheid van Lucy. Annie miste haar nog steeds.’

Het boek heeft enorm veel potentie, maar Steel heeft ervoor gekozen om bepaalde details achterwege te laten. Hierdoor heb je veel verbeeldingskracht nodig om het verhaal levendig te maken. Fans van de boeken van Steel zullen hier wellicht juist van houden. ‘“Godzijdank heb je je door mij niet laten tegenhouden. Het spijt mij dat ik het heb geprobeerd,” zei hij. De anderen waren al in het busje gestapt. “Het maakt niet uit. Ik heb niet naar je geluisterd. Dat kon ik ook niet. Maar ik hou van je en zal dat altijd blijven doen. Ik ben het hele jaar van je blijven houden.” Maar het was een lang, eenzaam jaar geweest zonder hem.’

Houd je van historische verhalen met een vleugje mysterie, dan heeft dit boek genoeg om van te genieten. Royal mag dan wat onderdoen aan Steels gebruikelijke finesse, toch biedt het een fijne ontsnapping naar de Engelse koninklijke kringen van midden vorige eeuw.

Danielle Steel, Royal. Een bijzondere vrouw ontdekt haar ware afkomst, vertaling: Tineke Funhoff, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 288 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie april 2022.