Recensie: Een prentenboek dat kinderen helpt te praten over nare gebeurtenissen

In het kleurrijke prentenboek Ik wil je iets vertellen loopt Doris de das verloren rond, nadat hij er plots aan herinnert is dat hij iets naars heeft meegemaakt. Hij zoekt naar woorden om zich in uit te drukken, maar geen van de dieren die hij tegenkomt stelt de juiste vragen. Door middel van zulke voorbeeldscènes helpt auteur en psycholoog Lotte Hendriks ouder en kind met hoe te praten over traumatische of nare ervaringen.

Door Ilse van Oosten

Een trauma bij een kind of jongere kan allerlei oorzaken hebben. Denk aan een verkeersongeluk, het overlijden van een belangrijk persoon of misbruik. Maar hoe praat je hierover met ze? Klinisch psycholoog Lotte Hendriks merkte dat kinderen vaak gefrustreerd raken met hun ouders, die niet de juiste vragen stellen of op een open manier reageren. Daarom schreef ze in samenwerking met creatief bureau Dolly Warhol het prentenboek Ik wil je iets vertellen, voor kinderen vanaf 3 tot en met 6 jaar – al kan het natuurlijk ook samen met oudere kinderen worden gelezen!

In Ik wil je iets vertellen volgen we Doris de das. Tijdens een spelletje wordt Doris plots herinnert aan een nare gebeurtenis. Wat deze gebeurtenis precies is weten wij als lezer niet. Net als de dieren om Doris heen weten wij dus ook niet welke vragen we moeten stellen om Doris te helpen erover te praten – en dat terwijl hij die hulp wel nodig heeft.

Zoals zoveel mensen die met een trauma rondlopen, wil Doris de ervaring eigenlijk onderdrukken, ervan wegrennen, maar dit lukt niet; hij staat aan de grond genageld.

Veel dieren die voorbij komen vragen waarom Doris daar zo staat, maar vullen dit daarna direct zelf (foutief) in en geven Doris niet de ruimte om zelf te antwoorden. Doris voelt zich boos, eenzaam. Maar dan komt er iemand die wel de juiste vraag stelt, die doorheeft dat er iets aan de hand is en Doris zijn hele verhaal laat vertellen. Ook nu krijgt de lezer niet inhoudelijk te horen wat Doris’ ervaring precies is. Op deze wijze laat Hendriks het soort nare ervaring kundig open, zodat kinderen (en ouders) er hun eigen invulling aan kunnen geven en zichzelf en hun eigen situatie erin kunnen herkennen.

Hier worden ze ook direct tot aangemoedigd; het boek eindigt met een directe vraag aan de lezer: ‘En jij? Wil jij iets vertellen?’ Zo creëert Lotte Hendriks ruimte voor kinderen om over (nare) gevoelens en ervaringen te praten, en leert ze tegelijk de ouders hoe ze deze ruimte zelf voor hun kinderen kunnen creëren buiten de wereld van het prentenboek.

Hendriks helpt je hier verder bij op de bijbehorende website van het boek: www.ikwiljeietsvertellen.nl. Hierop zijn verschillende tips en tools te vinden, zoals een vragenlijst die je als ouder of verzorger kan invullen om te bepalen of de symptomen die je kind vertoont bij PTSS passen en je misschien professionele hulp in moet schakelen, of links naar websites met verdere nuttig informatie. Zo helpen het prentenboek en de bijbehorende website samen ouder en kind verder!

Lotte Hendriks en Dolly Warhol, Ik wil je iets vertellen, illustraties: Patrick Van Vliet, 40 pagina’s (€ 15,99)