Recensie: Een koninkrijk van vuur en as

Mara Li schrijft al van jongs af aan verhalen, waarvoor ze inspiratie haalt uit legenden en mythen van over de hele wereld. Sintel en as is haar nieuwe fantasy-roman voor jongeren, waarin ze je meeneemt naar het koninkrijk As, dat in de greep wordt gehouden door een immense vulkaan. Li bouwt vanaf de eerste pagina de spanning op en grijpt meteen je aandacht met haar fantasiewereld.

Door Lien Simons

Sintel va-Assai is de dochter van de Ká en is gezegend – of, volgens sommigen, vervloekt – omdat ze het teken van de Vuurmoeder draagt. Dankzij dit teken is ze in staat om de vulkaan die zich in haar vaders koninkrijk As bevindt te manipuleren. Maar het teken is voor Sintel ook vaak een last. Velen denken namelijk dat zij een heks is die het land zal vervloeken. ‘Jullie hebben het echt nog niet gehoord? De Asmeester en zijn hele familie zijn omgekomen door de hekserij van dat vuurgebroed!’

Wanneer haar vader op een gruwelijke manier vermoord wordt en zijn moordenaar het koninkrijk overneemt, weet Sintel niet meer wie ze nog kan vertrouwen. Ze besluit te vluchten. Met enkele bondgenoten, zoals haar broer en haar dienstmeisje, gaat ze op zoek naar een veilige plek. Sintel doorstaat een zware tocht, waarbij ze steeds achterom moet kijken en verschillende onverwachte gevaren moet trotseren. Ze houdt maar één doel voor ogen: haar kroon en koninkrijk terugveroveren.

Vanaf de eerste pagina van Sintel en as word je helemaal meegezogen in het verhaal. De spanning en de verschillende gebeurtenissen die elkaar vaak snel opvolgen, zorgen ervoor dat de lezer nieuwsgierig blijft en verder wil lezen. In het begin had ik een beetje moeite om alle verschillende personages te plaatsen en uit elkaar te houden. In korte tijd komen er een heleboel voorbij, waarvan sommige ook nog eens verschillende benamingen hebben. Maar de auteur weet door haar manier van schrijven ervoor te zorgen dat je hier algauw geen last meer van hebt. De uitgebreide omschrijvingen van zowel de personages als de fantasiewereld waarin Sintel en haar vrienden zich bevinden, maken alles al snel overzichtelijk. ‘Het grote paleis staat trots tegenover de geëerde Moeder van Vuur, te hoog en te ver om bedreigd te worden. Wanneer de aarde beeft en de lava als rivieren op ons afkomt, vindt het volk beschutting achter de muren en poorten van hun Ká.’

Voor de boekenwurmen die van fantasy-verhalen houden, heeft dit boek alle elementen in zich die je als lezer verwacht: het is spannend, er zit de nodige portie magie in en het roept een hele nieuwe fantasiewereld op. Het verhaal wordt mooi afgerond en houdt je aandacht tot de laatste pagina vast. Ik heb genoten van dit boek en ga snel de andere boeken van deze schrijfster opzoeken.

Mara Li, Sintel en as, Dutch Venture Publishing, 280 pagina’s (€ 18,95)

 Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2023.