Recensie: Een ode aan alle Miekes in de zorg

Gynaecoloog Mieke Kerkhof kent het dilemma van haar patiënten maar al te goed: moet ik bij een onderzoek mijn sokken aanhouden of niet? Ze besloot het vraagstuk voor te leggen aan haar volgers op Twitter, wat veel herkenbare en hilarische reacties opleverde. De actie typeert Kerkhof, die in Eerst kijken, dan kunnen we altijd nog zien op een luchtige manier schrijft over wat haar zoal bezighoudt als arts en als mens.

Door Jos Noorman

Kerkhof combineert haar werk als gynaecoloog in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch met het schrijven van columns en anekdotes. Haar nieuwste boek is een bundeling van columns die ze schreef voor het Nederlands Tijdschrift voor Obstetrie en Gynaecologie.

Dat ze zich met haar stukjes in eerste instantie richt op haar vakbroeders -en zusters is soms goed te merken. De namen van beroemde vakgenoten en medische termen vliegen je hier en daar om de oren. Een flink aantal eindnoten achter in het boek bieden uitkomst, maar dat betekent dus wel dat je regelmatig heen en weer moet bladeren.

Gelukkig valt er genoeg te genieten aan deze bundel. Mieke Kerkhof schrijft op een nuchtere, eerlijke en humoristische manier over wat haar bezighoudt op haar werk en privé. Bijvoorbeeld over hoe ze een meisje met downsyndroom wist te overtuigen een spiraaltje te nemen door te jokken dat ze die zelf ook had. Waarna het meisje dat feit vervolgens deelde met de volle wachtkamer.

Maar ook over haar buurman Henk, een weduwnaar, waar ze vaak voor kookte, en die de gewoonte had om tijdens het eten zijn kunstgebit op de rand van zijn bord te leggen. Gelukkig hebben dokters een ‘aangeboren blokkade in het braakcentrum’, aldus de schrijfster.

Bijzonder is het verhaal over een vrouw die ooit patiënt bij haar was en die bleek te zijn omgekomen bij de ramp met de MH17 in Oekraïne. ‘Yvonne. Ze staat op mijn netvlies. Zij, die destijds zo verdrietig was om haar doodgeboren kind, zij die zo bang was tijdens de zwangerschap die volgde. “Mijn mevrouw”, zomaar door een stel idioten uit de lucht geschoten.’

Uit alles wat Mieke Kerkhof optekent in Eerst kijken, dan kunnen we altijd nog zien blijkt haar liefde voor haar werk, de warme belangstelling voor haar medemens en de interesse in de wereld om haar heen. Het is een vermakelijk boek dat soms aangrijpend en ontroerend is. En het is een eerbetoon aan alle andere Miekes in de zorg die elke dag keihard werken en zich met hart en ziel inzetten voor onze gezondheid.

Mieke Kerkhof, Eerst kijken, dan kunnen we altijd nog zien. Gedachten van een gedreven gynaecoloog, Fontaine Uitgevers, 144 pagina’s (€ 15,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie januari 2022.