Recensie: Dader bekend, roodharige vrouwen onveilig

Gerechtspsychologe Jade van Hoof raakt tegen haar wil in betrokken bij het onderzoek naar de gruwelijke moord op een roodharige jonge vrouw. Wanneer er nog een lichaam wordt gevonden van een roodharige vrouw, kan Jade niet anders dan de politie bijstaan, ondanks haar woelige verleden met commissaris David Speltinckx. Kunnen ze de moordenaar stoppen voordat er meer roodharige slachtoffers vallen?

Door Sietske Bierma

Gebroken stemmen is het thrillerdebuut van Lotte Leenaerts. We volgen verschillende perspectieven, waaronder die van Jade en David, maar ook dat van de moordenaar. Meteen aan het begin van het verhaal weet de lezer al wie de dader is. Je leest over zijn gedachtes en zijn zoektocht naar een nieuw slachtoffer. Dit is een gedurfde en interessante keuze van Lotte Leenaerts. De reden achter de moorden is echter niet direct bekend. Zo lezen we ook nog vanuit het perspectief van Margot, de vriendin van de moordenaar. Ze wordt door hem gecontroleerd in alles wat ze zegt en doet; hij heeft zelfs de camera gehackt van het bedrijf waarvoor ze werkt, zodat hij haar altijd in de gaten kan houden. Toch heeft ze niet in de gaten dat hij achter deze gruwelijke moorden zit. ‘Showtime. Hij luisterde een laatste keer onderaan de trap of Margot wel degelijk in diepe slaap gesukkeld was. Absolute stilte. Ideaal.’

Jade en David leer je door het verhaal heen steeds beter kennen. Vanaf het begin is duidelijk dat er iets tussen die twee speelt, maar wat precies ontdek je pas later. Jade werkte vroeger voor de rechercheur, maar door een nare situatie is ze gestopt. Ze is een spontane vrouw die graag wil helpen om de moordenaar te vinden. David kan het onderzoek niet loslaten. Hij is gedreven en neemt zijn werk mee naar huis. Daarnaast geeft hij nog steeds om Jade, ondanks wat er tussen hen is gebeurd. ‘Hij had haar de afgelopen week niet uit zijn gedachten kunnen verjagen. Ze was niet alleen het politiebureau, maar ook zijn hoofd binnengewandeld en had het er zich comfortabel gemaakt.’

Door de afwisselende perspectieven en de vele gebeurtenissen is het verhaal op geen enkel moment saai. Hoewel je direct weet wie de moordenaar is, is het plot uitstekend uitgewerkt. De redenen waarom hij roodharige vrouwen als slachtoffer uitkiest, blijven tot het einde onbekend.

Als lezer kun je merken dat Leenaerts de studie Taal- en Letterkunde heeft gevolgd en al sinds haar vijftiende schrijft. In dit debuut laat ze al een sterke eigen stijl zien die prettig leest. Met Gebroken stemmen heeft ze een uitstekende psychologische thriller neergezet, waarbij je helemaal in het hoofd van een moordenaar kruipt… ‘Het kon hem weinig schelen wat hun naam was, zolang ze maar bang waren en doodgingen.’

Lotte Leenaerts, Gebroken stemmen, Uitgeverij Pelckmans, 312 pagina’s (€ 22,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart.

Benieuwd geworden? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.