Recensie: Een heel leven in 230 pagina’s

Riverside Drive van Leo Pauw is een beschouwende roman, waarin de verworven levenswijsheid van hoofdpersoon Philip Moll hand in hand gaat met maatschappelijke actualiteit, terwijl hij terugblikt op zijn leven. In deze terugblik komen alle grote thema’s van het bestaan voorbij: angst, tijd, liefde, verlies en de dood.

Door Bibianne Oelderik

Het eerste wat mij opviel toen ik Riverside Drive uit de grote kartonnen envelop uit mijn brievenbus haalde, was hoe fijn het boek aanvoelde. Voor een paperback, die vaak wat ‘flubberig’ aanvoelt, heeft het boek een stevige, dikke kaft en wat dikker voelende bladzijdes. Persoonlijk heb ik een voorliefde voor hardcovers, die met hun grotere gewicht en stevigheid op de een of andere manier toch wat meer als een écht serieus boek aanvoelen. Ik waardeerde het robuustere gevoel van Pauws roman dan ook enorm.

Die robuustheid past bijzonder goed bij de inhoud van deze roman, die mij al snel enorm aangreep. Pauws sterke manier van schrijven laat je een duik nemen in de herinneringen van de hoofdpersoon: een gepensioneerd historicus die naar New York vertrekt en daar terugblikt op zijn leven. De auteur voert je mee in de bitterzoete melancholie van een man die zijn geliefde veel te vroeg is verloren, maar met veel liefde en gelukzaligheid op zijn leven met haar terugkijkt. Pauw wisselt die herinneringen af met krachtige dialogen en regelmatige kijkjes in de gevoelens van de hoofdpersoon. Zo schrijft hij, redelijk aan het eind van het boek: ‘Josephine kwam naast hem zitten, op het bankje, in de warme zon, zeldzaam zacht en heel dichtbij. Opeens waren ze weer samen, voor altijd, desnoods voor even.’ Dit was voor mij een passage die ontzettend goed het gevoel van de hoofdpersoon weergeeft. Je voelt de warmte, het gelukzalige gevoel, maar daarmee ook het gemis dat door hem heen gaat. Door deze knappe schrijfstijl is het makkelijk om je als lezer volledig op te laten gaan in deze herinneringen, zonder dat het boek een soort rapportage wordt. Het voelt bijna alsof je Philips leven zelf meemaakt.

Riverside Drive is een roman die mij diep geraakt heeft. Het is een boek waarin je een leven aan je voorbij ziet gaan, inclusief alle lessen en gevoelens die daarbij komen kijken, en waar je ook echt even van moet bijkomen. Na het uitlezen van het laatste hoofdstuk heb ik dan ook met een diepe zucht het boek dichtgeslagen en een tijdje voelde ik in stilte hoeveel indruk het fictieve leven dat ik zojuist had meegemaakt op mij had. Dat heeft Pauw ontzettend knap gedaan met deze dijk van een debuutroman.

Leo Pauw, Riverside Drive, Uitgeverij Nobelman, 234 pagina’s (€ 22,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie april 2022.