Recensie: Een explosie van smaken

De keuken vult zich met warme specerijen en verjaagt de kilte in deze koude maanden. Het boek The Curry Guy Compleet staat vol met geurige tandoorimaaltijden en curry’s aangevuld met bijgerechten. Dan Toombs geeft met dit boek een meer dan complete kijk in de Indiase keuken.

Door Sabrina de Wit

Toombs combineerde voor dit boek de beste gerechten uit zijn eerdere boeken met nieuwe gerechten. Hij is constant bezig met het finetunen van zijn recepten. Social media spelen daarbij een belangrijke rol: hij beheert zijn eigen kanalen en weet wat er speelt. Tips van koks neemt hij ter harte en vragen van mensen zorgen ervoor dat hij gevoed wordt met nieuwe ideeën. Daarnaast heeft hij ook een YouTube-kanaal waarop hij laat zien hoe je de gerechten klaarmaakt. En nee, dit gebeurt niet in een bijzonder chique keuken. Hieruit zie je dat het gaat om een gewone man, met een uitgesproken passie voor de curry-keuken.
Dit kookboek is een soort cadeautje, superdik, met een harde kaft met een reliëf erin. Het straalt luxe uit. En dat is precies wat we in deze coronatijd willen! Nu uit eten gaan niet altijd tot de mogelijkheden behoort, zullen we er zelf wat van moeten maken. Een feestje is het al bij het openslaan, je ziet de kleurrijke gerechten. De één nog lekkerder dan de andere. Veel van dat lekkers is gewoon te combineren in een meergangendiner, waardoor je niet hoeft te kiezen. Al staan er ook recepten in die zich uitstekend lenen om gewoon van tevoren te maken en met een stukje naan naar binnen te scheppen na een heerlijke wandeling in de natuur. Even opwarmen terwijl de keuken zich opnieuw vult met de specifieke geuren die deze Indiase gerechten zoveel smaak meegeven.

Het boek heeft een duidelijke indeling. Zo heeft Toombs bijvoorbeeld de volgende hoofdstukken gebruikt: ’Voorgerechten’, ‘Authentieke curry’s’, ‘Basisrecepten’, ‘Klassiekers’, ‘Karahi-,habdi- en baltirecepten’, en tot slot ‘Chutneys, tafelzuren en sauzen’. Ook wordt er duidelijk per gerecht aangegeven of het glutenvrij, vegetarisch of veganistisch is. Waar je wel op moet letten zijn de ingrediënten. Als je niet in een grotere stad woont en geen toko in de buurt hebt, dan wordt het wel zoeken. Het mooie is dat als je al die kruiden eenmaal in huis hebt, je ze vaak weer kunt gebruiken voor een ander gerecht. Zelfs Jonnie Boer heeft hiervoor kant en klare kruiden in de supermarkt. Dat is weliswaar niet helemaal hetzelfde, maar soms moet je het doen met wat je voorhanden hebt.
Als je met je The Curry Guy Compleetin de keuken staat en je bent niet gewend met deze kruiden te koken, is het even wennen. Je waant je direct in een ander land. Bij mij wakkerde het boek het vakantiegevoel weer aan. Het onbekende waarvan, als je eenmaal de geuren hebt geroken, ze voor altijd aan een herinnering vastzitten.
Nu we met kerst misschien beperkt zijn in hoe we het vieren, is er een mogelijkheid om nieuwe herinneringen te creëren door uitgebreid te koken met deze uitgesproken smaken. En voor degene die deze keuken al aardig eigen is, is er nog genoeg nieuws te ontdekken in dit boek.

Dan Toombs, The Curry Guy Compleet, Uitgeverij Good Cook, 352 pagina’s (€ 30,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie december 2020.