De verborgen boekwinkel – Evie Woods

Wat gebeurde er op Ha’penny Lane 11?

De verborgen boekwinkel is een boek waarin het heden en het verleden elkaar afwisselen als Martha en Henry op zoek gaan naar een verloren manuscript en uitkomen op de plek waar de op de vlucht geslagen Opaline honderd jaar daarvoor gewerkt heeft.

door LIEN SIMONS

De verborgen boekenwinkel worden twee verhalen verteld, die uiteindelijk bij elkaar komen op de plaats waar ooit een boekwinkel gevestigd zou zijn. Het ene verhaal speelt in 1921 en gaat over Opaline. Zij ontvlucht haar familie uit vrees uitgehuwelijkt te worden om op zoek te gaan naar haar ware passie en echte liefde. Het andere verhaal speelt in 2021. Ook Martha heeft reden om te vluchten, waardoor ze in Dublin belandt, waar ze als huishoudster van madame Bowden gaat werken. Daar ontmoet ze Henry die op zoek is naar een verloren gewaand manuscript van Emily Brontë, en in de veronderstelling een boekwinkel te vinden aanbelt bij het huis van madame Bowden.

Opaline, Martha en Henry vertellen alle drie een deel van het verhaal, in hoofdstukken die elkaar afwisselen. Ze krijgen daardoor een duidelijke eigen stem in deze aangrijpende roman. De wisselende perspectieven voeden het verhaal, maar vragen van de lezer om even de tijd nemen om zich volledig in te kunnen leven in het verhaal. Zelf vond ik het perspectief van Martha en Henry het fijnste om te lezen. De zoektocht naar het verleden van de boekwinkel was zeer interessant en verrassend, hij brengt Martha en Henry op verschillende plaatsen waar zich in het verleden afschrikwekkende gebeurtenissen hebben afgespeeld. De verschillende locaties waar het boek zich afspeelt – het gesticht voor vrouwen, de boekwinkel en het zolderkamertje – worden heel specifiek beschreven, waardoor de lezer een duidelijk beeld krijgt van de omstandigheden waaronder de verschillende hoofdpersonen leefden en leven. Van de verschillende personages sprong madame Bowden er voor mij het meest uit. Enerzijds heeft zij een zeer hard karakter, maar je ontdekt ook dat zij zeer zorgend en behulpzaam kan zijn.

De verborgen boekwinkel is een realistisch verhaal met een uitstap naar het verleden dat van Evie Woods ook nog een magisch-realistische draai krijgt. Er groeien bomen door muren en Martha kan verledens en gevoelens lezen. De schrijfster weet door deze twee periodes te gebruiken de spanning goed in het verhaal te houden. Hoewel het slot van het verhaal mij verraste, en niemand blijkt te zijn wie hij/zij zegt dat die is, vallen in deze roman over liefde (voor boeken), vriendschap en geschiedenis, uiteindelijk alle puzzelstukjes van dit toch complexe verhaal precies in elkaar.

Evie Woods, De verborgen boekwinkel, vert. uit het Engels: Arnout Brokking,

Luitingh-Sijthoff, 356 p. (€ 22,99)