Interview Corine Hartman: Het taboe op de dood doorbreken

In haar meest recente thriller De nieuwe dood stelt Corine Hartman een zeer actueel thema aan de orde. Professor Max Harris heeft met Het nieuwe leven een plan bedacht dat ervoor moet gaan zorgen dat de overbevolking stopt en dat er nog toekomst is voor de mens. Niet iedereen is even blij met dit plan, maar Faye van der Laar gelooft heilig in de professor en doet er alles aan om zijn tegenstanders op een zijspoor te zetten. 

Door Istvan Kops 

Corine Hartman kun je gerust een gevestigde naam in het Nederlandse thrillerlandschap noemen. Ze heeft met haar psychologische thrillers meerdere Hebban Awards gewonnen en is verschillende malen genomineerd geweest voor de Gouden Strop. Corine Hartman heeft veel lezers aan zich gebonden met haar succesvolle reeks rondom de onorthodoxe rechercheur Jessica Haider en inmiddels is ze met De nieuwe dood aan haar derde boek toe in de reeks over Faye van der Laar.  

Corine Hartman (c) Stan Bouwman

Kun je een korte introductie geven van Faye voor degenen die nog niets over haar hebben gelezen? 
‘Faye is een vrouw van begin dertig die aan een borderline stoornis leidt. Ze is behulpzaam en wil altijd het goede doen, maar haar goede bedoelingen pakken regelmatig anders uit. Ze doet dingen vanuit haar gevoel zonder er vooraf goed over na te denken. Ze woont haar hele leven al in psychiatrische inrichting Groot Loenen op de Veluwe waar haar vader de directeur is. Ze is een groot bewonderaar van professor Max Harris en samen met haar medepatiënte Lisa probeert ze hem te helpen met zijn plan Het nieuwe leven.’    

Wat is Het nieuwe leven? 
Het nieuwe leven is een plan van professor Max Harris om de overbevolking tegen te gaan. De bedoeling is dat er wordt geïnvesteerd in jongeren door ze een basisinkomen te geven waardoor ze minder stress hebben en gezonder kunnen leven. Het idee is dat als mensen meer geld hebben ze beter voor zichzelf zorgen, bijvoorbeeld door betere voeding en meer beweging. Verder is Het nieuwe leven een manier om anders aan te kijken tegen de dood. De dood moet uit de taboesfeer worden gehaald. Ter compensatie van een rijk en gezond leven moeten mensen die dood sneller en gemakkelijker accepteren als ze ongeneeslijk ziek zijn. Het interessante aan Het nieuwe leven is dat het geen science fiction is, het plan is nu in alle opzichten al technisch gezien mogelijk en praktisch uitvoerbaar.’  

Waarom juist dit verhaal? 
‘Vaak zijn het bepaalde thema’s die bij elkaar komen waardoor ik op een nieuw verhaal kom. Ik lees bijvoorbeeld krantenartikelen of ik kijk naar documentaires en dan kom ik soms op een onderwerp dat beklijft. Voor het tweede deel in de reeks weet ik nog dat ik een documentaire zag over een Amerikaanse hersenonderzoeker die het lukte om het geheugen van een zeeslak over te zetten naar een soortgenoot. Dat vond ik zo intrigerend dat het door mijn hoofd bleef spoken.’ 

Ik moest bij Het nieuwe leven denken aan de term ‘dor hout’ waaromheen zoveel commotie is ontstaan.  
‘De vraag hoe dun de scheidslijn is tussen wat wel en wat niet ethisch is, zit sterk in het verhaal verweven. Ik wilde die vraag graag in de vorm van een thriller uitwerken. De pandemie heeft me ook extra gemotiveerd om dit verhaal te schrijven. Ik was me er zeer van bewust dat ik met het thema zeer in de actualiteit zat.’ 

Heb je zelf hierover nog een statement willen maken? 
‘Nee hoor, geen statement, al geeft de ontknoping van het boek mijn visie aardig weer. Ik vind het juist mooi als ik de lezer aan het denken kan zetten, bijvoorbeeld over de waarde van het leven en over de macht van de farmaceutische industrie. Volgens mij leent het boek zich ook uitstekend voor een leesclub omdat je uitgebreide discussie over het thema kunt voeren. Ik heb echter vooral gewoon een spannende en boeiende reeks boeken met Faye van der Laar neer willen zetten en als het mensen tot nadenken zet over actuele thema’s dan is dat een mooie bonus.’ 

Wetenschap speelt een belangrijke rol in De nieuwe dood. Ga je door op deze ingeslagen weg, of heb je andere plannen? 
‘Dit derde deel met borderliner Faye was de laatste, ik heb drie jaar met haar opgetrokken, en haar verhaal is verteld. Het waren nogal ingewikkelde plots, er kwam veel bij kijken, qua medische kennis bijvoorbeeld, en daarmee heb ik mezelf uitgedaagd. Daar hou ik van, ik wil niet elke keer opnieuw hetzelfde spannende verhaal in een ander jasje vertellen. Dus ik sla graag weer een andere weg in. Dat heb ik al gedaan, trouwens, de afgelopen maanden heb ik een luisterverhaal geschreven voor Storytel, getiteld Hij volgt je, over twee vrouwen die het slachtoffer worden van smart stalking. Die verschijnt begin mei. En nu… geen seriepersonage meer voorlopig. Veel kan ik er nog niet over zeggen, maar ik ga het in elk geval dichter bij mezelf houden, qua setting en personages.’

Boekgegevens

Corine Hartman, De nieuwe dood, Uitgeverij Cargo, 350 pagina’s (€ 20,99)

Dit interview verscheen eerder in de Boekenkrant, editie april 2021.   
Interesse? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht. 

Berichten gemaakt 5312

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven