Recensie: Het leven is meer dan alleen voetballen

Kulti gaat over Sal die leeft voor haar grootste passie: voetbal. Ze wil worden zoals haar grote voorbeeld Reiner Kulti, de voetbalkampioen die ze al jaren bewondert. Als haar grote idool op een dag haar trainer blijkt te worden, weet Sal zich geen raad. Terwijl Sal zich focust op het voetbalseizoen, en zich niet te veel wil laten afleiden door haar nieuwe trainer, ontstaat er toch een vriendschappelijke haat-liefderelatie tussen Kulti en Sal. De beroemde voetballer blijkt een heel andere man te zijn dan Sal dacht.

Door LIEN SIMONS

De roman speelt zich voornamelijk af op en rond het voetbalveld. Hoewel er niet op elke pagina iets indrukwekkends gebeurt, weet deze schrijfster de aandacht van haar lezers vast te houden. Kulti gaat over voetbal, maar meer nog over twee mensen die worstelen met hun gevoelens en carrières. Je hoeft dan ook geen voetballiefhebber te zijn om helemaal meegezogen te worden in het verhaal. De beide hoofdpersonages maken in de roman een ontwikkeling door. Sal is aanvankelijk een onzekere jonge vrouw die volgzaam uitvoert wat haar trainers en staf van haar vragen. Als blijkt dat die niet altijd het beste met haar voorhebben, ondanks haar grote inzet voor het team waarin zij speelt, ontplooit zij zich tot een vrouw met pit die zich niet op de kop laat zitten. Uit de spotlights en afkickend van de aandacht van zijn fans, ontpopt Kulti zich van een stille en humeurige man, die enkel kritiek geeft, tot iemand die voor wie door zijn pantser heen breekt een zorgzame, bezorgde en liefhebbende man blijkt te zijn. Met het einde van Kulti zet Zapata haar lezers op het verkeerde been. Het boek neemt na een lange periode van trainingen, wedstrijden en familiebezoeken een heel andere wending. Zowel Kulti als Sal beseffen dat het leven niet enkel draait om carrière maken en presteren, maar even goed om luisteren naar je lichaam. Samen nemen ze een beslissing die hun levens voor altijd zullen veranderen. Dat de roman Kulti heet, is ondanks de voorname rol die Sal speelt, passend. Kulti staat voortdurend in de spotlights in dit boek. De lezer ontdekt wie hij precies is en welke bagage hij meedraagt, komt mooi naar voren in het verhaal. Aan de hand van de levensverhalen van Sal en Kulti snijdt Mariana Zapata in haar roman actuele thema’s aan als het strijden voor je plaats in een team, opkomen voor jezelf en omgaan met het verleden.

Mariana Zapata, Kulti,
vert. uit het Engels: Félicia Gravenberg, April
Books, 500 p. (€ 25,00)