Het gezicht van Dante

Sinds het verschijnen van De Da Vinci Code in 2003 gaat het prima met Dan Brown. Anderhalf jaar geleden was Inferno dankzij alle preorders zelfs al een bestseller voordat het boek goed en wel in de rekken lag.

Van Inferno werd onlangs een geïllustreerde editie uitgebracht. Het is een loodzwaar, bijbelachtig boekwerk – geen pocket om makkelijk weg te lezen in de trein, dus. Integendeel: deze editie is voor de lezer die een extra dimensie aan het verhaal wil toevoegen.

Dat verhaal bevat overigens veel vaste Brown-ingrediënten. Hoofdpersonage Robert Langdon (‘De man die ik zou willen zijn,’ vertelde Brown ooit aan de Boekenkrant), een symbolist vol kunsthistorische kennis, maakt hier voor de vierde keer zijn opwachting. Zoals altijd wordt hij bijgestaan door een prachtige, slimme, vrouwelijke sidekick en is er een flinke bats kunsthistorische puzzels die opgelost moet worden om de wereld te redden. In Inferno heeft Langdon één dag de tijd om te voorkomen dat de wereldpopulatie besmet wordt met een levensgevaarlijk virus. Om dat te doen, moet hij raadsels oplossen die te maken hebben met de hel die de Italiaanse dichter Dante Alighieri (1265 – 1321) beschrijft in De goddelijke komedie.

Eigenlijk doen Browns boeken, met hun vaste formules, denken aan afleveringen van de televisieserie 24; zonder reclameblokken, maar met plotsklaps opduikende Wikipediapagina’s over kunsthistorie en wetenschap. Desondanks is Brown een unieke auteur: hij weet hele volksstammen ervan te overtuigen dat onze geschiedenis ongelofelijk fascinerend is. Zo is de link die in Inferno wordt gelegd tussen Dantes hel en het toenemende probleem van overbevolking zowel boeiend als schokkend – een effect dat wordt vergroot door de illustraties. Een goed voorbeeld is de afschrikwekkende tekening van Gustave Doré, waarop we zien hoe mensen zich als mieren over elkaar heen bewegen, stikkend in hun eigen zondige bestaan. De illustraties helpen je ook de structuur van Dantes hel te doorgronden. De grote afbeelding van La Mappa Dell’Inferno van Botticelli, een schilderij waarop de negen ringen van de hel in kaart zijn gebracht, is daarbij cruciaal.

[quote]We zien hoe mensen zich als mieren over elkaar heen bewegen, stikkend in hun eigen bestaan.[/quote]

Gelukkig lokken de afbeeldingen je niet alleen de hel in, maar brengen ze je ook naar hemelachtige bestemmingen op aarde. Het verhaal speelt zich grotendeels af in Florence. Er zijn dan ook talloze afbeeldingen van prachtige straten, kathedralen, kunstwerken en tuinen. Het is niet moeilijk om je voor te stellen hoe Langdon door de Italiaanse stad rent. Zelfs Dante krijgt een gezicht, want op één van de plaatjes is het dodenmasker van de dichter te zien. Maar boven alles draagt de rijke verzameling afbeeldingen in deze luxueuze versie van Inferno bij aan Browns belangrijke boodschap: het verleden leeft, en is extreem relevant voor onze toekomst. En dat is een les waar we deze unieke formuleschrijver dankbaar voor kunnen zijn.

Inferno

Boekgegevens

Dan Brown, Inferno – Luxe geïllustreerde editie, vertaling: Marion Drolsbach, Erica Feberwee en Yolande Ligterink, Uitgeverij Luitingh- Sijthoff, ISBN 978 90 245 6631 0 (€ 34,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie februari 2015

Berichten gemaakt 5312

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven