Recensie: Wie weet er van Suzannes dubbelleven in Berlijn?

Suzanne is een jonge ondernemer die steeds succesvoller wordt als interieurontwerpster. Haar inspiratie haalt ze uit het bruisende Berlijn, waar ze elk derde weekend van de maand komt om indrukken van de mooie stad op te doen. Niemand weet dat ze in Berlijn iemand anders is, totdat ze wordt aangesproken door een wildvreemde met haar eigen naam in een nachtclub en die haar een voorstel doet.

Door Famke Prins

Stormachtig Berlijn is een boek dat je in een weekend uit kunt lezen: het verhaal leest ontzettend vlot, het bestaat uit korte zinnen, geen ingewikkeld taalgebruik en heeft korte hoofdstukken. Door de soepele schrijfstijl van Evi Dekker ben je er zo doorheen. ‘Veel later dan ze gepland had, vertrekt ze bij Demolcontrol. Ze moppert op zichzelf, omdat ze zich had voorgenomen om nog voor het einde van de avond in Berlijn aan te komen. Daar zal ze nu nog behoorlijk voor moeten doorrijden.’ Een prima tussendoortje, maar geen spannende thriller die je van je stoel blaast. Een paar wendingen in het verhaal zijn voorspelbaar en het einde lijkt een makkelijke oplossing, wat ontzettend jammer is bij een verhaal als dit, waar zeker meer uit gehaald had kunnen worden. Het is namelijk een boeiend gegeven, een jonge vrouw die zich één weekend in de maand voordoet als iemand anders, maar er iemand achter haar ‘geheim’ komt en haar daarmee lastig begint te vallen.

De auteur neemt je mee in het hoofd van de jonge Suzanne, die snel carrière maakt in de ontwerpindustrie. Haar bedrijf Indisign is in te huren voor het ontwerpen van restaurants, cafés en kantoren. Suzanne is één weekend in de maand te vinden in haar geliefde stad Berlijn: de stad waar ze zich thuis voelt en zo van houdt, de stad waar ze zich even helemaal kan laten gaan. Ook haar identiteit, in Berlijn is ze namelijk iemand anders: Zoey. Zoey is een echt feestbeest en gaat alle nachtclubs af met haar Duitse vriendin. Niemand in Duitsland weet van haar Nederlandse identiteit, totdat iemand in een Berlijnse nachtclub haar aanspreekt met haar echte naam en een zakelijk voorstel doet. Ze schrikt hier enorm van en moet niks van hem hebben.

‘Ze probeert niet te laten merken dat ze schrikt en denkt koortsachtig na. Niemand hoort hier te weten dat ze eigenlijk niet Zoey heet. Even overweegt ze om weg te lopen, maar dat zou een teken van zwakte zijn. Bovendien is ze nieuwsgierig. Hoe weet deze man haar naam? En wat wil hij van haar?’

Met Stormachtig Berlijn weet je je voor een paar uurtjes in het nachtleven van Berlijn te wanen met Zoey, leer je de Duitse gerechten kennen en een vriendelijke hosteleigenaar. Maar ook het hectische bestaan van Suzanne en haar bedrijf, waarin alles plots lijkt mis te lopen. De dynamiek die ze heeft met haar oma is leuk om te lezen, en er komt ook wat familiedrama aan bod. Dit is een leuk gegeven, zeker omdat je een inkijkje krijgt in de interessante stad Berlijn. Voor doorgewinterde thrillerlezers zal het mysterie en de spanning wat te veel ontbreken, want het verhaal kabbelt een beetje voort tot het einde. Dat maakt het wellicht een goede instapthriller voor lezers die van een wat simpelere schrijfstijl houden.

Evi Dekker, Stormachtig Berlijn, HarperCollins, 352 pagina’s (€ 15,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie januari 2022.