Recensie: Een leven in zeven sprookjes

Leo Sampson verdween vele jaren geleden uit Rebecca’s leven. Ze kan zich nauwelijks nog herinneren hoe het was om haar vader bij zich te hebben en dat is prima zo. Maar wanneer een journalist bij haar aanklopt in de hoop de acteur te vinden, opent hij een deur in Rebecca’s ziel die tot dan gesloten was gebleven. Zou ze haar vader kunnen vinden? Leeft hij eigenlijk nog wel?

De verloren verteller is het fantasievolle debuut van de Britse Amanda Block. Als een bloem ontvouwt het verhaal zich. Blaadje per blaadje bloeit het open, net zoals beetje bij beetje Rebecca’s wereld zich verruimt. Aan de start van het boek werkt ze voor een bedrijf waar ze maar weinig wordt geapprecieerd. Ellis, de journalist, reikt haar als het ware een avontuur aan. Ze begint een zoektocht naar een man die ooit haar vader was, aan de hand van het sprookjesboek dat hij ooit voor haar heeft achtergelaten. Eerst worden rondom haar enkel muren opgetrokken, haar familie wil met geen woord over Leo Sampson reppen. Ook de sprookjes in het kleine boekje lijken nergens over te gaan. Maar dan beginnen de puzzelstukjes in elkaar te passen en ontstaat een verhaal dat je verwachtingen compleet omver blaast.

‘En ze had zijn verhalen, die voelden als herinneringen, omdat ze als kind had gedacht dat het allemaal echt was. Ze was op haar tenen langs een hobbelig rotsblok in het moeras gelopen, omdat hij had gefluisterd dat het een slapende trol was; ze had een pluk schapenvacht aan prikkeldraad angstvallig laten zitten, omdat hij zei dat het de baard was van een kabouter die hem terug wilde hebben; ze had tijdens de zonnewende een spoor van broodkruimels in het bos gestrooid, omdat hij haar had wijsgemaakt dat de bomen op de langste dag van het jaar aan de wandel gingen en ze zonder die kruimels de weg terug niet konden vinden.’

Wat eerst als een sprookje vol fantasie leest, wordt plots harde realiteit. Misschien denk je te weten waar het verhaal naartoe gaat, maar dan wordt alles in een ander licht geplaatst en worden de schaduwen steeds donker. Dus is de echte vraag: wil je de waarheid wel weten?

Dit boek las als een trein. Het algemene verhaal en de zeven sprookjes vullen elkaar op een prachtige manier aan. Ik wilde steeds maar verder lezen. Misschien konden sommige onderdelen nog wat verder uitgediept worden. Daarbij denk ik aan de romance die doorheen het verhaal ontstaat en de enkele zaken die een beetje snel werden afgerond, maar verder is het een indrukwekkend debuut. Amanda Block heeft een geweldig talent voor het mengen van fantasie en realiteit. Ik kijk al uit naar wat ze nog meer in petto heeft!

Amanda Block, De verloren verteller, vertaling: Els Franci-Ekeler, Uitgeverij The House of Books, 400 pagina’s (€ 22,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie januari 2022.