Recensie: Wie is Wally?

Op een ponton in een drukke haven ligt een walrus. Het is Wally, een dier dat omzwervingen maakte door heel Europa. Journalist Irwan Droog ontdekt hem via filmpjes op de sociale media en raakt gefascineerd. Tegen de achtergrond van mens-dierrelaties in een snel veranderende wereld gaat hij op zoek naar antwoorden op de vragen die de komst van deze eenzame walrus opriepen.

Door KATY HURKMANS

In maart 2021 zien de Ierse Alan Houlihan en zijn dochter Muireann een walrus liggen op de rotskust van Valentia Island. De walrus verdwijnt en duikt al snel ergens anders weer op. Hij krijgt een naam en wordt een bekendheid: Wally kwam overal in het nieuws. Enkele jaren later hoort Irwan Droog over het bestaan van Wally en zijn reis langs de Europese kust. Hij komt tot de conclusie dat hij vrijwel niets over walrussen weet en besluit op zoek te gaan naar het verhaal van Wally.

Voor Wally en wij: een reis in het kielzog van een wereldberoemde walrus reist Droog om te beginnen naar Valentia Island om met de lokale bevolking te spreken over de eerste keer dat Wally werd gespot. Daarna volgt hij Wally’s spoor door heel Europa en vertelt over de impact van de walrus op de mensen en de plekken die hij bezocht. Hij doet dat op een erg toegankelijke en sympathieke manier, waardoor het verhaal gaat leven. De auteur haalt de berichtgeving in de media aan en vult het geheel aan met bijzondere weetjes en anekdotes, bijvoorbeeld over de keer dat Wally besloot op de scheepshelling van de reddingsbrigade te gaan liggen en ze hem moesten verplaatsen. ’Ze trokken lootjes; de verliezer mocht het gaan proberen. Die liep voorzichtig de helling af, naar Wally toe, en sproeide water over hem heen. Maar dat vond dat dier alleen maar fijn!’

Daarnaast durft de auteur ook kritisch te zijn en denkt hij na over de oorzaak van de omzwervingen van Wally. Hij kijkt naar het milieu en het menselijk gedrag ten opzichte van dieren. De omvangrijke aandacht voor de walrus zorgt ervoor dat mensen het gevoel hebben hem te kennen. Droog vraag zich dan ook af: ‘Zouden we niet méér dieren namen moeten geven, en ons in hen proberen te verplaatsen, ook al weten we dat we voor een groot deel onze eigen wereldbeelden, emoties en verlangens op hen projecteren?’ Doorheen de hoofdstukken vertelt de auteur op een prettige manier over boeken die hij heeft gelezen en zelfs over een horrorfilm die hij keek. Door de open, persoonlijke en afwisselende manier van vertellen is Wally en wij een onderhoudend boek geworden.

Auteur Irwan Droog werkt als redacteur, vertaler en vormgever. In 2022 debuteerde hij met Het huis aan het einde: leven op een eiland in de poolcirkel, over zijn verblijf op een klein eiland in Noorwegen.

Irwan Droog,

Wally en wij: een reis in het kielzog van een wereldberoemde walrus,

Thomas Rap, 192 p.