Recensie: Wanneer is perfect, perfect genoeg?

Lisa van Campenhout schrijft hoofdpersonages die niet altijd ‘likeable’ zijn, en ‘Als uitgever is dat altijd een beetje spannend’, schrijft Myrthe Spiteri in het voorwoord van Anders, beter. Ze hoefde zich echter geen zorgen te maken: de ambiguïteit van hoofdpersonage Maja is juist wat deze young adult-roman zo interessant maakt.

Door Marcella de Wolf

Lisa van Campenhout (c) Tatjana Almuli

Maja’s eindexamenjaar is behoorlijk slecht van start gegaan. Binnen enkele weken wordt ze van school gestuurd. Volgens haar ouders zou het goed voor Maja zijn als ze even een tijdje ergens anders gaat wonen. Hoewel Maja dit in de eerste instantie niet ziet zitten, voelt de verhuizing toch als een nieuwe start. Immers, niemand weet in Amsterdam wat er op haar oude school is gebeurd en misschien kan ze zich wel optrekken aan haar ‘perfecte’ nicht Regina. Toch begint er al snel iets te knagen als Regina heel anders blijkt te zijn dan Maja zich herinnert…

Met uitspraken als ‘Ik had niets om bang voor te zijn – als ik mezelf niet meerekende’ wordt de lezer vanaf het begin meteen nieuwsgierig gemaakt naar wat voor personage Maja is. Maar, hoewel het boek duidelijk toewerkt naar een aangrijpende onthulling over wat er is gebeurd op Maja’s oude school, Lisa van Campenhout weet haar hoofdpersonage te presenteren als veel meer dan het rebelse, boze meisje. Integendeel, de lezer leert Maja kennen als een meisje dat erg onzeker is over haar positie in het leven. Ze is vanwege ervaringen op haar oude school constant bezorgd over hoe mensen haar zien. Maar in nieuwe vriendschappen, en zelfs een nieuwe liefde, ontdekt ze dat ze niet de enige is die zich zo voelt. Van Campenhout voert in de pagina’s van Anders, beter zodoende een beklemmende discussie over het onnatuurlijke streven naar perfectie in onze maatschappij. Is iemand ooit goed genoeg en bestaat er überhaupt zoiets als perfectie?

Hoewel Maja leert dat mensen haar uiteindelijk zelfs in haar imperfectie zullen accepteren, ook als ze weten wat er op haar oude school is gebeurd, blijft er één mysterie in haar leven over: Regina. Juist de persoon waarvan Maja dacht dat ze alles voor elkaar had, laat zich van een donkere kant zien wanneer ze Maja beschuldigt van iets wat ze niet heeft gedaan. Regina ontpopt zich gedurende Maja’s tijd in Amsterdam tot een ware slechterik – of lijkt dat alleen maar zo? ‘Bestonden er eigenlijk mensen die wél goed en vrolijk en succesvol en ook nog eens aardig waren? Ik begon zo langzamerhand te geloven van niet.’

Anders, beter van Lisa van Campenhout is een bijzonder boek met vele kanten en vele gezichten. Een pageturner om met aandacht te ervaren, deze young adult-roman is het lezen meer dan waard.

Lisa van Campenhout, Anders, beter, Uitgeverij Blossom Books, 320 pagina’s (€ 18,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie augustus 2022.