Recensie: Verdient iedereen een tweede kans?

In Tweede leven speelt auteur Louise Candlish, bekend van de thriller Ons huis, een mooi uitgebalanceerd spel met de lezer, waarbij ze de verhalen vertelt van Rick, Alex en de misdaad die de personages met elkaar verbindt.

Halverwege de jaren negentig leert Rick Ward de mooie Marina kennen. Hij ziet een toekomst samen met haar al helemaal voor zich, maar Marina heeft enkele geheimen die dat idee doen wankelen. Een paar decennia later verneemt Alex Parker dat het paadje dat achter de buurt doorloopt gerenoveerd zal worden. De schrik slaat hem om het hart, want bij de werkzaamheden wordt misschien zomaar zijn verleden opgegraven.

Candlish heeft een erg toegankelijke stijl. Ze vermijdt hoogdravend taalgebruik en maakt gebruik van heldere beschrijvingen, dat is ook terug te zien in de vertaling van René van Veen. Het geheel leest vlot en de hoofdstukken lopen vloeiend in elkaar over. Ze zijn tamelijk kort, wat de vaart erin houdt.

De auteur maakt geregeld sprongen in de tijd. De hoofdstukken rond Rick en Alex wisselen elkaar af. Het ene moment is de frustratie van Alex over de renovatie van het paadje goed voelbaar. Hij weet geen raad met zichzelf en raakt in conflict met zijn vrouw Beth. ‘Al die jaren had nauwelijks iemand er iets over gezegd, maar nu was het opeens weer het gesprek van de dag, huilden de sirenes volop.’ Het andere moment wordt Rick geconfronteerd met zijn bezorgdheden over Marina. Hij wil niets liever dan haar een uitweg bieden, maar hij is ook naïef in alles wat hij onderneemt. Een trekje dat ervoor zal zorgen dat de afloop een wrange nasmaak krijgt.

Zowel Rick als Alex zijn goed uitgewerkt. Candlish zorgt er bovendien voor dat het gemakkelijk is om met Rick mee te leven, terwijl het gedrag van Alex vooral vragen oproept. Hoe meer details er aan het licht komen over de misdaad en hoe dichter de verhaallijnen elkaar naderen, hoe moeilijker het wordt om sympathie voor hem op te brengen. ‘Het was hem bekend dat het niet altijd plotsklaps eindigde, maar dat het eind zich ook geleidelijk kan aandienen, zoals ook de spreekwoordelijke kikker langzaam aan het koken wordt gebracht.’ De nevenpersonages krijgen wat minder aandacht. Ze bewegen zich aan de zijlijn en komen nergens zoals Rick en Alex voluit in beeld. Voor bepaalde personages zoals Beth en Marina is dat jammer. Dat had de plot een tikkeltje meer diepgang kunnen verlenen.

Globaal gezien is Tweede leven een aangename thriller waarin de spanning nergens erg hoog oploopt, maar er wel voortdurend nieuwsgierigheid wordt gewekt naar de toedracht van de feiten. Dat voelt de auteur goed aan. Ze plant zaadjes en geeft precies genoeg informatie zodat je ook het volgende hoofdstuk nog even snel wilt lezen. De twist op het einde is niet heel erg verrassend, maar wel goed uitgewerkt en daardoor komt Candlish er knap mee weg.

Louise Candlish, Tweede leven, vertaling: René van Veen, Uitgeverij Volt, 384 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie augustus 2023.